Nie tylko wykonawcy prac na liniach kolejowych narzekają na spowolnienie inwestycji na początku perspektywy unijnej, ale także producenci taboru. Grupa Newag przedstawiła swoje wyniki finansowe za 2016 rok. Producent taboru kolejowego nie ukrywa, że rok 2016 należał do trudnych ze względu na lukę inwestycyjną. Mimo trudności, zarząd spółki podkreśla, że firmie udało się ugruntować swoją pozycję na rynku i uzyskać dobry – dodatni – wynik finansowy.
Spóka Newag to polski producent taboru kolejowego. Podstawowym przedmiotem działalności firmy jest produkcja elektrycznych zespołów trakcyjnych, produkcja spalinowych zespołów trakcyjnych, produkcja lokomotyw elektrycznych, modernizacje lokomotyw spalinowych, modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz modernizacja wagonów osobowych. Ponadto Inteco SA sprzedaje systemy sterowania na rzecz Newagu oraz inne urządzenia elektrotechniczne klientom spoza grupy kapitałowej.
Luka inwestycyjnaW roku 2016 przychody ze sprzedaży grupy osiągnęły 559 mln zł (z czego 87,82% w Polsce). Główni klienci Newagu to samorządy wojewódzkie, wojewódzkie kolejowe spółki przewozowe, spółki z grupy kapitałowej tworzonej przez PKP SA oraz prywatni przewoźnicy kolejowi. Rok 2016 jest kolejnym, gdy grupa osiąga przychody ze sprzedaży za granicą. W roku 2016 była to kwota 68 mln zł, w porównaniu z 63,38 mln zł w roku 2015.
W porównaniu do roku 2015 przychody ze sprzedaży były niższe o 46% (czyli zmalały o 476 mln). W 2016 roku grupa wypracowała zysk netto w wysokości 11 mln zł, czyli o 53,8 mln mniej niż w roku 2015. Jednocześnie EBITDA wyniosła 81,71 mln zł w porównaniu z 87,73 mln zł za rok 2015.
– Ubiegły rok był rokiem istotnie mniejszego popytu na nowe pojazdy szynowe. Mimo to grupa Newag ugruntowała pozycję lidera polskiego rynku w segmencie produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz modernizacji lokomotyw spalinowych i wypracowała dodatni wynik finansowy – podaje Zbigniew Konieczek, prezes zarządu. – Czynnikiem, który przede wszystkim zaważył na wynikach finansowych grupy kapitałowej w roku 2016 była luka inwestycyjna związana z późnym uruchomieniem środków z UE z perspektywy budżetowej na lata 2014-2020 – dodał.
Mniej pracyW roku 2016 spadła nieznacznie liczba zamówień w związku z lokomotywami. Producent zmodernizował 10 lokomotyw spalinowych, 1 przeszła naprawę główną, a 11 naprawę rewizyjną. W przypadku lokomotyw elektrycznych, 35 z nich przeszło naprawy rewizyjne w zakładzie Newagu. Producent może się ponadto pochwalić, że w 2016 roku wyprodukował 5 lokomotyw elektrycznych.
Poprzedni rok przyniósł także spadek w segmencie produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych. W 2016 roku w zakładzie w Nowym Sączu powstało 18 sztuk pojazdów. Dodatkowo Newag przeprowadził naprawę rewizyjną 6 pojazdów. Ponadto producent wykonał modernizację 79 wagonów osobowych.
Poprzedni rok przyniósł ponadto więcej postępowań związanych z taborem. Po bardzo słabym pod względem ilości ogłaszanych postępowań 2015 roku (zaledwie 4 postępowania na dostawę łącznie 20 sztuk nowych ezt, z czego 3 postępowania na łącznie 19 sztuk wygrane przez Newag) w 2016 odnotowano wzrost liczby zamówień na dostawę nowego taboru kolejowego (6 postępowań na łącznie 69 nowych ezt, z czego 4 postępowania na łącznie 47 sztuk wygrane przez Newag). Pojazdy zamówiły województwa z
achodniopomorskie w liczbie 17 sztuk,
dolnośląskie – 11 sztuk,
Łódzka Kolej Aglomeracyjna – 14 sztuk,
Przewozy Regionalne – 3 sztuki oraz
województwo podkarpackie – 2 sztuki.
Rok 2016 przyniósł także nieznaczny spadek wartości akcji spółki do 15,80 zł na koniec 2016 roku w porównaniu z 17,35 zł na koniec 2015 roku. Wycena rynkowa jest jednak pochodną stanu rynku, na którym Newag działa. Jak wskazuje producent, nawet pozyskanie większości istotnych zamówień na nowe elektryczne zespoły trakcyjne, których dostawa przypadła na 2016 r. nie pozwoliło uzyskać poziomu przychodów ze sprzedaży porównywalnego z rokiem 2015. W grudniu 2016 kurs akcji rozpoczął marsz w górę.
Perspektywy na 2017 rokNewag jest przekonany o ożywieniu rynku w 2017 roku. Wskazują na to przygotowywane obecnie projekty wykorzystujące środki z obecnej perspektywy funduszy unijnych. Oznacza to istotny wzrost liczby postępowań.
W segmencie elektrycznych zespołów trakcyjnych Newag spodziewa się ogłoszenia nawet 10 postępowań na zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w liczbie około 140 sztuk wraz z prawem opcji. Zamówienia te miałyby być realizowane w pierwszym kwartale 2018 roku. Największym z planowanych postępowań będzie
przetarg Kolei Mazowieckich na dostawę ponad 60 pięcioczłonowych ezt oraz przetarg
województwa pomorskiego na dostawę 30 ezt w wersji cztero-i pięcioczłonowej.
W przypadku wagonów osobowych, producent spodziewa się postępowań przetargowych na
modernizację prawie 400 wagonów różnych typów dla PKP Intercity, zgodnie z ogłoszoną przez tego przewoźnika strategią taborową. Przewiduje się także przetarg na dostarczenie ok. 60 nowych wagonów osobowych dla tego samego przewoźnika. Mniej istotne mają być dostawy spalinowych zespołów trakcyjnych. Możliwym jest ogłoszenie jednego lub dwóch postępowań na pojedyncze sztuki pojazdów.
W segmencie lokomotyw spalinowych Grupa spodziewa się pozyskać kilka zamówień na modernizację kilkudziesięciu lokomotyw spalinowych SM42, SM48 i ST44 od klientów z grupy PKP jak i z rynku przewoźników prywatnych. W segmencie lokomotyw elektrycznych zapowiadane jest postępowanie na dostawę 40 nowych lokomotyw elektrycznych dla PKP Intercity. Kontynuowane będą rozmowy z kilkoma przewoźnikami towarowymi zainteresowanymi zakupem lokomotyw 4-i 6-osiowych.
Newag w raporcie wspomina także o Metrze Warszawskim, które planuje zakup
45 pojazdów do obsługi II linii metra w Warszawie. Jak podaje producent, dostarczał on już pojazdy metra dla Warszawy w konsorcjum z firmą Siemens, w związku z czym uczestnictwo w nowym przetargu jest również w kręgu zainteresowań. Dostawy planowane są w latach 2019-2020.