Koleje Dolnośląskie przeprowadziły wspólnie z czeskim przewoźnikiem GW Train Regio tzw. jazdy obserwowane czeskich wagonów motorowych serii 810. Spółka chce, by niebawem pociągi zestawione z „motoraków” uzupełniły dotychczasową ofertę turystyczną obu spółek. KD zapowiada też uruchomienie pociągów weekendowych do Forst i Meziměstí.
Niedawno Koleje Dolnośląskie przeprowadziły przejazdy próbne czeskim wagonem motorowym serii 810. Tzw. jazda obserwowana z przedstawicielem PKP Polskich Linii Kolejowych odbyła się na trasie od granicy polsko-czeskiej przez Lubawkę i Kamienną Górę do Sędzisławia. Jak tłumaczy rzecznik prasowy KD Konrad Antkowiak, przewoźnik stara się o ustalenie nowych warunków wjazdu do Polski wagonów tego typu na podstawie miejscowych porozumień granicznych (MPG) obejmujących dawne przejście Kralovec – Lubawka.
GWTR wjedzie do Lubawki, a KD do Meziměstí – Pozwoli to nam wypracować nowy model współpracy w obsłudze tras przygranicznych. Nasze pojazdy wjeżdżają do Czech, a czeskie muszą wjechać do Polski, by stworzyć dobrą, kompleksową ofertę – wskazuje przedstawiciel spółki. Choć nie informuje on o szczegółach rozkładu jazdy, należy się spodziewać ponownej obsługi relacji taborem czeskim. Przypomnijmy, że „motoraki” Viamontu (poprzednika GW Train Regio) docierały do Lubawki już w roku 2011, kiedy czeska spółka uruchomiła trzy pary kursów Lubawka – Svoboda nad Upou.
Konrad Antkowiak wskazuje także, że nadchodzące zmiany w rozkładzie połączeń przygranicznych obejmą nie tylko kwestie taborowe. – W roku 2017 planujemy reaktywację naszym taborem połączeń przez przejście Mieroszów – Meziměstí – wskazuje. Wcześniej o zamiarze wznowienia połączeń w tym kierunku
informował dolnośląski urząd marszałkowski, podkreślając jednak, że póki co jest to jedynie koncepcja, a nie konkretny plan.
Różni przewoźnicy w różne dni tygodniaNowością w międzynarodowym rozkładzie KD mają być też pociągi osobowe do niemieckiego Forst (Lausitz). Dolnośląska spółka uruchomi dwie pary połączeń z granicznego miasteczka – jedną w relacji do Legnicy i jedną bezpośrednią do Wrocławia Głównego, obie realizowane w soboty i niedziele. Pociągi te jednak zastąpią, a nie uzupełnią istniejącą ofertę Przewozów Regionalnych, które realizują obecnie dwie pary codziennych kursów z Forst do Żagania (przewoźnikiem w dni robocze pozostaną PR).
W grudniu KD uruchomią także pociąg do Horki przez Bielawę Dolną. W zeszłym roku PKP PLK rozpoczęło tam remont mostu granicznego, który właśnie zmierza ku końcowi, co pozwoli uruchomić ważne w ruchu towarowym przejście po dłuższej przerwie. Kurs Kolei Dolnośląskich będzie miał jednak charakter przejazdu nadzwyczajnego, a nie rozkładowego. – Być może w przyszłości również tam będzie możliwe stworzenie stałej oferty dla pasażerów – podkreśla Konrad Antkowiak.