Z zapowiedzianych przetargów dotyczących programu modernizacji parku lokomotyw elektrycznych należących do PKP Intercity na razie światło dzienne zobaczył tylko ten dotyczący modernizacji elektrowozów EU/EP07. Jak zapewnia PKP Intercity, wkrótce dostawcy powalczą o dostawę lokomotyw elektrycznych, także tych, które pojadą 190 km/h.
Lokomotywy EP07 i EU07, które modernizować będzie PKP Intercity, mają być zdolne do osiągnięcia prędkości 160 km/h. To oczywiście odpowiedź przewoźnika na wzrost liczby szlaków, gdzie możemy pojechać z taką prędkością.
Przetarg na modernizację tych elektrowozów jest jednak jedynym ogłoszonym z zapowiedzianych przez PKP Intercity.
– Przetargi na zakup 40 lokomotyw (trzy przetargi na: 20 jednosystemowych elektrowozów o prędkości maksymalnej do 160 km/h, 10 elektrowozów wielosystemowych o prędkości do 190 km/h oraz 10 lokomotyw spalinowo-elektrycznych) planujemy rozpisać w ciągu najbliższych miesięcy. Obecnie przygotowujemy dokumentację przetargową w oparciu o zmieniające się przepisy, m.in. w zakresie homologacji – wyjaśnił Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity.
190 zamiast 200Dlaczego PKP Intercity decyduje się na zakup lokomotyw do prędkości 190 km/h, a nie do 200, tak jak w przypadku kupionych w 2008 roku EU44? – 190 km/h to parametr graniczy, powyżej którego wchodzimy już, według nowych przepisów, w budowę taboru dla kolei dużej prędkości. Rośnie wówczas liczba koniecznych do wykonania certyfikacji, a więc także cena elektrowozu – tłumaczył na Europejskim Forum Taborowym Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
– Oczywiście, jeśli liczba linii kolejowych, gdzie będziemy mogli jechać 200 km/h będzie rosła, będziemy zastanawiać się nad także nad elektrowozami zdolnymi pojechać z taką prędkością. Na razie musimy jednak zabezpieczyć nasze najpilniejsze potrzeby – dodał.
Podobnie do PKP Intercity postąpiły też koleje niemieckie. Do obsługi pociągów przyspieszonych na trasie Norymberga – Monachium kupiły
6 lokomotyw od Škody, z prędkością maksymalną również określoną na 190 km/h.
Co z EP09?
Jarosław Oniszczuk dodał, że spółka zastanawia się nad przyszłością lokomotyw EP09, które prowadzą w Polsce większość pociągów EIC. – Sprawdzamy potencjał modernizacyjny tych lokomotyw. Od 2021, w związku ze zbliżającymi się naprawami okresowymi poziomu P5 będziemy je wycofywać lub modernizować. Sprawdzimy, czy one mogą jeździć jeszcze 20 lat, nie możemy sobie pozwolić na to, żeby je wycofać po 10 latach od wykonanej modernizacji – uważa.