DB Cargo Polska jest drugim przewoźnikiem towarowym w kraju, pod względem przewożonej masy. Traci on jednak do lidera ponad dwukrotnie. Mimo tego, przewoźnik jest zadowolony z wyników za 2016 rok, bowiem był to czas, kiedy spółka umocniła swoją pozycję w Polsce.
W 2016 roku DB Cargo Polska przewiozło 40 mln ton towarów. Pozwoliło to uzyskać po raz drugi pozycje wicelidera na rynku transportowym pod względem przewożonej masy. Udział DB Cargo Polska wyniosło 18%, zaś jego głównego konkurenta – PKP Cargo – 43,9%. Oznacza to wzrost o 0,3 p.p. względem poprzedniego roku. W 2016 roku udało się także przewieźć o 0,4% więcej ton towarów i wykonać o 0,9% pracy przewozowej.
DB Cargo Polska nie ukrywa, że 2016 rok był trudnym okresem dla całego rynku kolejowego. Jak twierdzi przewoźnik, mimo że ogółem rynek transportowy urósł, to kolej przewiozła masę i wykonała pracę eksploatacyjną o 1,1 procent mniejszą niż w 2015 roku. Praca przewozowa utrzymała się na takim samym poziomie. – W tym czasie DB Cargo Polska umocniła swoją pozycję i zwiększyła udział w rynku, liczony masą, do 18% – podkreśla Katarzyna Marciniak, rzecznik prasowy DB Cargo Polska.
Zasługa intermodalu i nowych lokomotywWpływ na dobre wyniki przewoźnika miało stałe rozwijanie oferty w obszarze transportu intermodalnego. – W minionym roku udało nam się dwukrotnie zwiększyć liczbę obsługiwanych pociągów w tym segmencie. Utrzymaliśmy nasze portfolio w obszarze obsługi bocznic oraz zwiększyliśmy zakres usług dla dużego klienta z branży energetycznej – wymienia Marciniak. Nie bez wpływu pozostaje także modernizacja floty lokomotyw manewrowych. Przewoźnik ten wprowadził w 2016 roku do eksploatacji
jedenaście maszyn DE 6400.
Na tym jednak działania DB Cargo się nie ograniczają. – Wdrożyliśmy i stale rozwijamy kulturę ciągłego doskonalenia. Nieustannie wdrażamy usprawnienia, poprzez codzienne identyfikowanie i eliminowanie marnotrawstw, z korzyścią dla klienta i firmy. Uruchomiliśmy 24 godzinną obsługę klienta – wylicza dalej rzecznik.
DB Cargo Polska podkreśla jednak, że w dłuższej perspektywie trend, gdzie cały przyrost transportowanej masy przejmowany jest przez transport drogowy, jest niekorzystny dla całej gospodarki. – Obok rosnącej emisji spalin, oznacza to istotny wzrost tzw. kosztów zewnętrznych transportu z powodu wypadków drogowych i zatorów – wyjaśnia Katarzyna Marciniak. – Jeśli chcemy tego uniknąć, potrzebne są rozwiązania systemowe w polityce transportowej państwa wyrównujące warunki konkurencji dla wszystkich uczestników rynku, które dziś są zaburzone na niekorzyść przewoźników kolejowych – dodaje.
Najbliższe inwestycjeUmacnianie rynku oznacza także inwestowanie w rozwój. DB Cargo Polska poinformowało, że zmierza się skupić na obszarze przewozów towarów wysoko przetworzonych. – W tym celu wzmocnimy i rozbudujemy już wewnętrzne kompetencje pozwalające nam na współpracę z operatorami logistycznymi – informuje Katarzyna Marciniak, rzecznik prasowy DB Cargo Polska.
Przewoźnik pracuje także nad poprawą produktywności przy realizacji przewozów transgranicznych. – Chcemy być aktywnym uczestnikiem w korytarzu Północ – Południe, ale nadal będziemy też mocno zaangażowani w korytarzu Wschód – Zachód – mówi rzecznik. Wśród zapowiedzi znajduje się także chęć utrzymania pozycji na rynku przewozów węgla.
Ważnym punktem najbliższych przedsięwzięć będzie kolejna planowana modernizacja floty DB Cargo Polska. – W tym roku chcemy wprowadzić do operacji kolejnych piętnaście lokomotyw DE 6400 – zapowiada Marciniak. – Mocno skupimy się także nad dalszym rozwojem kultury ciągłego doskonalenia, w tym poprawą wykorzystania naszego taboru. Będziemy kontynuować również pracę nad modernizacją środowiska IT – dodaje.