Partnerzy serwisu:
Pasażer

Czy tylko cena przyciąga pasażerów do kolei i komunikacji miejskiej?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Czy tylko cena przyciąga pasażerów do kolei i komunikacji miejskiej?
fot. Kris1973 CC BY-SA 4.0
Jaka jest rola taryfy biletowej w przyciągnięciu pasażera? Czy obniżając ceny biletów da się generować większy przychód dla przewoźnika? O tym debatowali uczestnicy Forum Technologii w Transporcie.

Podczas debaty, którą prowadził dyrektor projektów transportowych ZDG TOR Paweł Rydzyński, głos zabrał Andrzej Wasilewski, prezes zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Kilka tygodni temu ŁKA rozpoczęła realizację weekendowych kursów pomiędzy Warszawą a Łodzią. Już dziś wiadomo, że połączenie cieszy się powodzeniem. Czy to tylko dzięki niskiej cenie? Niekoniecznie.

Cena musi być atrakcyjna, ale istnieje granica ryzyka, której nie powinno się przekraczać. Natomiast bardzo szeroki obszar do przyciągnięcia pasażera znajduje się poza kryteriami cenowymi. Na przykład, pasażerom połączenia Warszawa – Łódź dajemy w cenie przejazdu możliwość 75-minutowego przejazdu komunikacją miejską w Łodzi lub Warszawie. Dajemy też zniżki w pubach, do restauracji i teatru – powiedział prezes ŁKA.

Integracja konieczna

Prezes Wasilewski mówił też o zbawiennym wpływie biletów aglomeracyjnych. – Mamy twarde dane na to, że wprowadzenie zintegrowanego biletu to jeden z elementów sukcesu ŁKA – powiedział. Takiego zintegrowanego biletu chciał także Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

– Problemem dla integracji biletowej niezmiennie są różne stosowane w różnych systemach transportowych ulgi w komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i na kolei. Pierwszym krokiem do integracji będzie moim zdaniem nośnik, całkowita integracja taryfowa jeszcze potrwa. Co do obniżania cen i wpływu obniżek na wzrost zainteresowania transportem i wyrównaniem strat organizatora, poczekajmy na pierwsze dane z Olsztyna. Jednocześnie niemal obniżono tam taryfy za przejazd, uruchomiono tramwaj i przeprowadzono olbrzymi program modernizacji taboru – mówił Grzegorz Malec.

Państwowe firmy niechętne promocjom i innowacjom?


Podczas debaty odniesiono się do istniejących nowoczesnych platform sprzedaży biletów, które integrują przewoźników. Dobrym tego przykładem jest popularny portal e-podroznik.
– W tej chwili na e-podrozniku można znaleźć rozkłady jazdy 600 przewoźników, także kolejowych. 150 z nich sprzedaje bilety. Napisaliśmy oprogramowanie, które samo dobiera kontyngenty cenowe, zaś przewoźnicy wykorzystują narzędzie, aby taniej sprzedawać bilety, jest to jest bowiem najtańszy kanał sprzedaży – mówi Aleksander Sroczyński, właściciel e-podróżnika. – Tańszy bilet służy więc nie tylko pasażerowi, ale też przewoźnikowi. Ponadto można łączyć kursy w „taryfy skomunikowane”. System inaczej dobiera wówczas ceny biletów na przejazdy z przesiadką, dobierając do tego cenę atrakcyjną dla pasażera – dodał Andrzej Sroczyński.

Prowadzący debatę Paweł Rydzyński porównał sprawność e-podroznika, który integruje 600 przewoźników, z działaniem portalu PKP Intercity. U tego drugiego operatora prace nad unowocześnieniem portalu internetowego ciągle nie przyniosły możliwości kupienia kilku biletów jednocześnie, a sama strona przez 90 minut każdego dnia w ogóle nie pozwala na zakup.

– Ale teza dotycząca tego, że państwowe i samorządowe firmy są mnie skłonne do zmian, są nie zawsze trafione. Z PKP Intercity prowadziliśmy bardzo udane akcje zachęcające do zakupu biletów elektronicznych, spotykamy się też z bardzo dobrym podejściem do innowacji w miastach, np. w Łodzi – powiedział Bartłomiej Danek, dyrektor sprzedaży PayU Polska.

Nie tylko tańsze, ale przyjaźniejsze rozwiązania biletowe

Debatę podsumował Waldemar Rokicki z IT Trans. Jego zdaniem cena jest ważnym elementem kształtowania oferty, ale konkretne zyski dla przewoźników przynoszą także inteligenty systemy opłat za przejazd.

– Mogę tu podać przykład niewielkiego Tczewa. Karta miejska okazałą się tam na tyle popularna, że posiada ją 40 tysięcy mieszkańców tego 70-tysięcznego miasta. Dzięki temu, za przejazd krótkich odcinków komunikacją miejską płaci się teraz niewielkie pieniądze, ludzi przekonało to do używania kart i uznali to za rozwiązanie lepsze od biletów jednorazowych. Szybko okazało się, że tak dużo kontrolerów nie ma już sensu zatrudniać, a to są konkretne zyski dla organizatora transportu – powiedział Rokicki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5