Posłanka Urszula Pasławska zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury z bardzo ciekawą interpelacją, w której pyta o szanse reaktywacji linii kolejowej 41 na odcinku z Olecka do Gołdapi.
Obecnie odcinek mazurskiej linii 41 Ełk – Olecko - Gołdap jest przejezdny jedynie między Ełkiem a Oleckiem, gdzie można jeździć z prędkością do 80 km/h. Dalej, od Olecka do Gołdapi linia jest całkowicie nieprzejezdna. Między Ełkiem a Oleckiem kursują wyłącznie pociągi towarowe a ruch pasażerski wygasł w rozkładzie jazdy 2012/2013. Budowa
Rail Baltiki w nowym przebiegu raczej wyeliminuje Olecko z rozkładów jazdy większości pociągów towarowych, co zakończy się marginalizacją tej i tak mało uczęszczanej stacji.
Odbudowa linii pomoże w wymianie handlowej z Rosją?
Mimo to posłanka uważa, że modernizacja linii na całym odcinku ma sens. – Realizacja powyższej modernizacji przyczyni się do włączenia komunikacji i zmniejszenia przepaści w dostępie do Polski Północno-Wschodniej. Zdecydowane przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu oraz w przyszłości może stać się kołem zamachowym rozwoju współpracy transgranicznej Unia Europejska – Rosja – zauważa Urszula Pasławska i pyta Ministerstwo Infrastruktury czy ministerstwo planuje reaktywację i modernizację linii kolejowej prowadzącej do Gołdapi?
Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MI odpowiedzialny za kolej odpowiedział posłance, że lista projektów inwestycyjnych do realizacji w ramach Krajowego Programu Kolejowego jest już od dawna zamknięta. Wskazuje też na to, że linia ma zasięg lokalny i to samorządy przy linii powinny dołożyć swoją cegiełkę do jej naprawy.
– Zdaniem MI z uwagi na obecny status linii kolejowej nr 41, jej rewitalizacja uzależniona jest od zaangażowania samorządu województwa warmińsko-mazurskiego poprzez alokowanie środków w ramach RPO. Mając na uwadze fakt, że linia kolejowa nr 41 nie została ujęta w planach transportowych Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego obecnie nie ma uzasadnienia dla realizacji prac rewitalizacyjnych – zauważa Andrzej Bittel.
Urząd marszałkowski niezainteresowany reaktywacją
Ministerstwo informuje, że trwają prace planistyczne, które mają na celu wyznaczenie linii kolejowych, które mogą być zrewitalizowane po roku 2020. Wśród propozycji rozważane są prace na linii 41 na odcinku Olecko – Gołdap.
– Zwracam jednak uwagę, że w odpowiedzi na prośbę PKP PLK o wskazanie potencjalnych inwestycji Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego nie zgłosił zadania obejmującego odcinek Olecko – Gołdap linii kolejowej nr 41, co wskazuje na niski priorytet tego zadania w ocenie władz samorządowych. Może to także wskazywać na ryzyko braku zgody Urzędu Marszałkowskiego na alokowanie środków RPO na realizację prac na przedmiotowej linii – ocenia przedstawiciel MI.