Usługi utrzymaniowo-serwisowe systemu ETCS poziom 1 na odcinku linii CMK, Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie w latach 2016–2019 wykona Thales. Taką decyzję podjęły PKP PLK.
Decyzja zarządcy infrastruktury została opublikowana w trybie dobrowolnego ogłoszenia. PKP PLK poddadzą się w ten sposób procedurom sprawdzającym zamówienie, którego ma zamiar udzielić bez przetargu. Jakie ma ku temu przesłanki?
Jak tłumaczy zarządca infrastruktury, zadanie może być świadczone tylko przez Thales, ponieważ wymaga „dysponowania wiedzą w zakresie systemu ETCS w wersji zainstalowanej na linii, tj. AlTrack 6413". Zdaniem PLK, tylko producent przedmiotowych urządzeń posiada niezbędna wiedzę (m.in. odnośnie ich budowy, gwarancji bezpieczeństwa systemu, a także w zakresie oprogramowania, w ramach kodów bazowych i aplikacyjnych) konieczną do prawidłowej i bezpiecznej realizacji usługi utrzymaniowo-serwisowej.
PLK podkreśla, że zabudowany przez firmę Thales system ETCS poziom 1 posiada Certyfikaty Weryfikacji WE Podsystemu, Deklaracje Weryfikacji WE Podsystemu oraz wydane na ich podstawie przez Prezesa Urzędu Transportu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji. A realizacja usługi utrzymaniowo-serwisowej nie może naruszyć Certyfikatów, Deklaracji i Zezwoleń.
Jak wskazuje PLK firma Thales jest też właścicielem majątkowych praw autorskich do własnych rozwiązań technicznych. W zakresie systemu ETCS poziom 1 dotyczy to rozwiązania AlTrac 6413. „Powyższa wiedza stanowi know-how przedsiębiorstwa Thales i podmiot ten nigdy nie przenosił na nikogo majątkowych praw autorskich do swoich rozwiązań" – tłumaczą urzędnicy. Wykonawca składając ofertę i realizując zabudowę systemu ETCS poziom 1 na CMK za każdym razem zaznaczał, że uznaje takie informacje za tajemnicę przedsiębiorstwa.
W ogłoszeniu nie ujawniono, jakie wynagrodzenie otrzyma Thales za realizację utrzymania. Warto jednak przypomnieć, że PKP PLK zrezygnowała z podnoszenia prędkości na kolejnym odcinku CMK do 200 km/h już w tym roku, ponieważ wiązałoby się z koniecznością zlecenia prac firmie Thales bez przetargu, co bardzo podniosłoby koszty. Pisaliśmy o tym na portalu Monitor.
Zamówienia z tzw. wolnej ręki to nie nowość w przypadku nowoczesnych systemów sterowania. Niedawno PKP PLK udzieliły firmie Kapsch wartego ponad milion złotych zamówienia m.in. na integrację stacji bazowych budowanych w ramach modernizacji linii Warszawa – Łódź. Informacje o tym zamówieniu również znajdziesz na portalu Monitor.