Czesi zdecydowali się na przeprowadzenie naprawy pociągu Pendolino, z którym zderzyła się polska ciężarówka. Jakie inne nowości płyną z czeskiej sieci kolejowej?
České Dráhy odesłały do włoskiej fabryki Alstom ostatni człon składu Pendolino uszkodzonego po zderzeniu z polską ciężarówką na przejeździe
w Studénce w 2015 roku. Jeszcze na przełomie września i października odesłano producentowi pozostałe człony pociągu. Alstom za 211 mln koron przeprowadzi kompleksowy remont Pendolino, które ma wrócić do ruchu już w 2017 roku. Zniszczony człon zostanie odbudowany, wymienione zostanie okablowanie, instalacje pneumatyczne i wyposażenie wnętrza. Bez zmian pozostaną wózki oraz system wychylnego pudła. Przewóz elementów pociągu odbywał się transportem kołowym. Sprawą nierozwiązaną pozostaje kwestia ubezpieczenia polskiego przewoźnika, które opiewało na kwotę 35 mln koron, co pokryć może tylko szóstą część nakładów – aktualnie Generali odmawia przejęcia odpowiedzialności powyżej tej kwoty.
Budowa dodatkowych torów tematem także w Czechach
Stowarzyszenie kolejowych przewoźników towarowych ŽESNAD.CZ protestuje przeciwko wybranemu we wrześniu przez SŽDC (odpowiednik PKP PLK) wariantowi modernizacji linii kolejowej z Pilzna do Bawarii przez Domažlice. Wybrany wariant nie zakłada pełnej elektryfikacji linii z budową drugiego toru aż do granic z Niemcami, co postulują przewoźnicy towarowi. Trasa Pilzno – Domažlice – Schwandorf – Regensburg jest w przeważającej części jednotorowa a na odcinku 200 km niezelektryfikowana, co powoduje u przewoźników wzrost nakładów w wysokości 30-50% w porównaniu z wykorzystaniem lokomotywy elektrycznej. Modernizacja linii kolejowej w poszerzonym wariancie przyniosłaby również wyraźne skrócenie czasów przejazdów w przewozach pasażerskich – omawiany odcinek leży na najkrótszej i głównej drodze z Pragi do Monachium i Norymbergi. Obecnie przejazd koleją pomiędzy stolicami Czech i Bawarii trwa 5 godzin. Największy wolumen przewozów towarowych pomiędzy Republiką Czeską a Niemcami przewożony jest aktualnie przez przejście Děčín – Bad Schandau na trasie łączącej Pragę z Dreznem.
Więcej Wi-Fi w czeskich pociągach
České Dráhy planują rozszerzyć dostęp do Wi-Fi w swoich pociągach. Obecnie przewoźnik udostępnia bezpłatny internet w ponad 550 połączeniach, w tym ponad 100 dalekobieżnych. ČD ogłosiły zamówienie publiczne o wartości 18,7 mln koron, którego przedmiotem jest wyposażenie 89 wagonów w sieć Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac i jej utrzymanie przez 3 lata. Nowo wyposażone w internet pociągi będą jeździć m.in. w relacjach Praga – Czeskie Budziejowice – Linz, Praga – Pilzno, Praga – Hradec Králové – Trutnov, Praha – Otrokovice, Praha – Luhačovice. Instalacja Wi-Fi zostanie przeprowadzona w 62 bezprzedziałowych wagonach 2. klasy typu Bdpee231, w 12 przedziałowych wagonach 1. i 2. klasy typu ABmz346 oraz 15 bezprzedziałowych wozach 1. i 2. klasy typu ABpee347.
Wszystkie Vectrony już w ČD Cargo
ČD Cargo przejęło ostatnią z zamówionych
lokomotyw Siemens Vectron. Na początku października przewoźnik odebrał z fabryki Siemensa w monachijskim Allach w Niemczech piąty pojazd a obecnie po testach wprowadził go do swego taboru. Był to pierwszy zakup lokomotyw od momentu powstania firmy ČD Cargo – finansowanie zostało jednak zapewnione przez firmę matkę, České Dráhy. Vectrony wykorzystywane są najczęściej do przewozu samochodów ze słowackiej Devínskej Novej Vsí do niemieckiego Falkenbergu. W Republice Czeskiej lokomotywy Siemens Vectron jeżdżą jeszcze w ramach marki LokoTrain oraz RegioJet.