Trzeci sezon letni z rzędu PKP Intercity pożyczać będą od Kolei Czeskich wagony pasażerskie. Zasoby własne PKP Intercity są niewystarczające, aby zapewnić odpowiednią podaż miejsc w sezonie letnim.
Przypomnijmy: w 2015 roku narodowy operator pożyczył od kompanii České Dráhy 30 wagonów, które wzmocniły składy TLK, głównie w relacjach z południa kraju nad morze. Podobnie stało się też w 2016 r., gdy zarząd PKP Intercity pożyczył 40 wagonów z tego samego źródła.
W 2017 roku, w ramach połączonego zamówienia, PKP Intercity wyraziło chęć dzierżawy łącznie 50 wagonów. Ofertę ponownie przedstawili Czesi, a PKP Intercity, w związku z tym, że mieści się ona w kosztorysie, zapewne ją przyjmie. Za wynajęcie 20 wagonów Czesi chcą otrzymać niewiele ponad 2 mln zł, za wynajęcie 30 kolejnych – 2,7 mln zł.
Oferta Czechów jest jedyną złożoną w przetargu. PKP Intercity nie wymagało w przetargu ani tego, by wagony posiadały klimatyzację, ani tego, by jeździły z prędkością większą niż 120 km/h. Dlatego niemal pewne jest, że na torach zobaczymy te same czeskie wagony z ośmiomiejscowymi przedziałami, które oglądaliśmy w składach pociągów TLK w latach poprzednich.
Liczba wagonów, które posiada PKP Intercity jest niezadowalająca także w obszarze wagonów sypialnych i kuszetek.
PKP Intercity przyznaje, że ich liczba wciąż jest niewystarczająca. Na szczęście PKP Intercity udaje się już zestawiać pociągi ekspresowe z
wagonami restauracyjnymi, z czym istniał problem do IV kwartału 2016 roku.
Aktualizacja, 13 czerwca 2017W niespełna miesiąc po otwarciu ofert, PKP Intercity poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty. Zgodnie z przewidywaniami, zaakceptowana została jedyna złożona oferta, którą przygotowały České Dráhy.