NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Czesi powtórzą przetargi taborowe? [aktualizacja]

| Michał Szymajda 13.03.2017 60

Czesi powtórzą przetargi taborowe? [aktualizacja]
RegioShark z PesyFot. Marcel Štancl, SM42.pl
Czeski odpowiednik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta nakazał Czeskim Kolejom unieważnienie przetargu na elektryczne zespoły trakcyjne. Zdaniem urzędu, krótkie terminy dostaw stawiały w uprzywilejowanej pozycji czeską Škodę. ČD odwołały także konkurs ofert na wagony oraz na spalinowe zespoły trakcyjne. Tym ostatnim przetargiem zainteresowana była bydgoska Pesa.
Przetarg opiewał na dostawę dwudziestu ezt za łączną kwotę 4,6 miliarda koron, z terminem dostaw pierwszych dwóch pociągów wynoszącym 15 miesięcy od momentu podpisania umowy. Ten termin zaskarżył Stadler produkujący swoje pociągi w Siedlcach. Szwajcarska firma uważa, że tak krótki termin promuje Škodę Transportation, która na swoje elektryczne zespoły trakcyjne InterPanter ma już niezbędne dopuszczenia, których zdobycie jest czasochłonne. Po rozpatrzeniu sprawy Urząd Ochrony Konkurencji przychylił się do skargi Stadlera, uznając ją za zasadną. Prezes urzędu Petr Rataj podkreślił, że konkurencyjni operatorzy ustalają 24-miesięczny okres dostaw.

Odwołanie Stadlera uwzględnione

W rezultacie decyzji ČD postanowiły odwołać przetarg, którym zainteresowanie zdołała wykazać nie tylko Škoda i Stadler, ale też Siemens i chiński CRRC, który 3 elektryczne zespoły trakcyjne dostarczy do konkurencji ČD – Leo Expresu. Jak poinformował rzecznik prasowy ČD – ogłoszony będzie nowy konkurs ofert, uwzględniający dłuższe terminy dostaw. Czescy dziennikarze zauważają, że od lat elektryczne pojazdy Kolejom Czeskim dostarcza niemal wyłącznie Škoda, choć niejednokrotnie okazywało się, że konkurencja, jeśli liczyć koszt miejsca siedzącego, przedstawiała oferty korzystniejsze.

Jednocześnie ČD odwołały przetarg na dostawę spalinowych zespołów trakcyjnych. Swoją ofertę złożyła w nim polska Pesa, a także ŽOS Vrútky, CRRC i Stadler. Spalinowe, dwuczłonowe RegioSharki (w Polsce znane pod nazwą Link), jeżdżą w liczbie 31 sztuk z powodzeniem po czeskich torach, mając tam dobrą markę.

Aktualizacja: Możliwe powtórzenie przetargu

W sumie Ceske Drahy ogłosiły trzy przetargi w podobnym czasie – na ezt, szt oraz na wagony. – Wystartowaliśmy w konkursie dotyczącym umowy ramowej na dostawę pojazdów spalinowych, spełniając wszystkie kryteria m.in. referencyjne – mówi rzecznik Pesy Michał Żurowski. 

– Jeden z producentów oprotestował zapisy w przetargu dotyczące bardzo krótkich terminów dostaw. Urząd antymonopolowy go poparł i wszystkie przetargi zostały anulowane – mówi Żurowski. – Z tego co wiemy, procedura przetargowa na wszystkie pojazdy ma być powtórzona w najbliższym czasie – dodaje rzecznik. 

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS