NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Czesi kupują używane zespoły trakcyjne GTW. Czy pojawią się też u polskich przewoźników?

| Michał Szymajda 10.01.2019 62

Czesi kupują używane zespoły trakcyjne GTW. Czy pojawią się też u polskich przewoźników?
GTW należący do DB Regio w Zielonej GórzeFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Koleje Czeskie powiększyły swoją flotę pojazdów trakcyjnych o spalinowe jednostki trakcyjne Stadler GTW. Kupiły je od Deutsche Bahn.
Przewoźnik zdecydował się na zakup 12 dwuczłonowych (jeśli nie liczyć środkowego, krótkiego członu silnikowego), w pełni niskopodłogowych szt GTW. Chodzi dokładnie o te same pojazdy, które wcześniej chciał kupić RegioJet z myślą o obsłudze tras w regionie Usteckim i z perspektywą przebudowy ich na elektryczne.

České dráhy chcą używać pojazdów do realizacji przewozów w Kraju Ołomunieckim. – GTW przejdą modernizację związaną z zabudową nowoczesnego sytemu informacji pasażerskiej, nadajników bezprzewodowego internetu, gniazdek elektrycznych i wymiany tapicerki siedzeń. Za kilka tygodni ma ruszyć przetarg, który umożliwi wyjazd wszystkich jednostek na trasy w grudniu 2019 roku – poinformował Miroslav Kupec, prezes ČD.

GTW także u polskich przewoźników?

W GTW znajduje się 119 miejsc siedzących i 80 dla pasażerów stojących. Egzemplarze, które kupiły Koleje Czeskie pochodzą z lat 2001 i 2002. Nabyto je nie bezpośrednio od DB, które wcześniej ich używały, ale od holenderskiej spółki Lynx, zajmującej się m.in. bankowością i leasingiem.

Nie jest wykluczone, że wobec zapotrzebowania przewoźników na pojazdy spalinowe pojazdy GTW (seria 646 wg. nomenklatury DB) pojawią się także u polskich przewoźników. DB Regio posiada jeszcze ok. 40 takich jednostek w ruchu i posiadają one dopuszczenie do ruchu w Polsce (obecnie kursują m.in. z Frankfurtu nad Odrą do Zielonej Góry, w barwach DB Regio, a wcześniej dojeżdżały np. do Szczecina). Co więcej: spółką córką DB w Polsce jest Arriva RP, która już udostępnia m.in. Kolejom Wielkopolskim pojazdy starszej serii VT 628. Ten przewoźnik dowiedział się właśnie od Pesy, że pomimo podpisanego kontraktu, producent nie zrealizuje dla niego zamówienia na 4 spalinowe zespoły trakcyjne.

Czy to się opłaca?

Nieoficjalnie wiadomo, że Koleje Czeskie zapłaciły za każdą sztukę GTW, w przeliczeniu na złotówki, ok. 2,7 mln zł. Oczywiście, ich „bohemizacja”, przeglądy i modernizacja pochłoną kolejne pieniądze, ale i tak wydaje się, że to stosunkowo korzystna cena, zważywszy na to, że na torach będą mogły kursować przez przynajmniej 10 kolejnych lat.

Warto przypomnieć, że České dráhy w ostatnich miesiącach kupiły kolejną partię wagonów od Kolei Austriackich. Za niewielkie pieniądze Czesi mają pojazdy po modernizacji, zdolne poruszać się z prędkością 200 km/h.

W ostatnich dniach inna czeska spółka – GW Train Regio kupiła autobusy szynowe SA109 od Kolei Śląskich. Piszemy o tym tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5