Partnerzy serwisu:
Biznes

Czekając na inwestycyjny boom

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
31-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Czekając na inwestycyjny boom
Fot. KZN Bieżanów
Branża infrastrukturalna ma za sobą ciężki rok. 2017 może nie okazać się łatwiejszy, jeżeli w trakcie przechodzenia rynku od niskich stanów zamówień do inwestycyjnego boomu nie zadziałają poprawnie wypracowane solidarnie przez branże bezpieczniki.

Ubiegły rok był niezwykle ciężki dla firm zaangażowanych w inwestycje w infrastrukturę szynową. Nie mogło być inaczej skoro z planowanych jeszcze w połowie 2015 r. 7 mld zł wydatków inwestycyjnych PKP PLK udało się zrealizować niewiele ponad połowę. Opóźnione rozpoczęcie realizacji obecnej perspektywy budżetowej skutkowało pojawieniem się niekorzystnych symptomów – kontraktowej wojny cenowej, zwolnień grupowych w wielu firmach wykonawczych i producenckich, ograniczania nakładów na innowację i unowocześnianie parku maszynowego. Spadek zamówień rok do roku w ramach poszczególnych branż sięgał nawet poziomów 40-50 proc. Z pewnością nie wzmocniło to branży u progu wielkiego zadania, jakim jest skuteczna zamiana ponad 66 mld złotych w dobrą infrastrukturę kolejową do roku 2023.

– Z naszych obserwacji wynika, że ww. sytuacja w sektorze inwestycji kolejowych potrwa jeszcze co najmniej przez kilka miesięcy nowego roku, a pierwsze symptomy ożywienia powinny być widoczne w drugiej połowie 2017 r. – podkreśla Ryszard Leszczyński, prezes Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów”. – Dobrym prognostykiem na przyszłość są otwarte kanały komunikacji w branży. Bo choć do procesu inwestycyjnego rządzący, zarządzający koleją, wykonawcy i dostawcy podchodzą z odmiennych pozycji, to cel przyświeca im przecież wspólny – skuteczne wydatkowanie wszystkich funduszy z UE – dodaje prezes KZN.

Faktycznie zmiana podejścia rządowych i kolejowych decydentów do kontaktów z przedstawicielami branży jest zauważalna. Przez cały ubiegły rok wykuwał się nowy model bardziej otwartej współpracy, którego efektem było m.in.: udrożnienie procedur związanych z poligonami badawczymi umożliwiającymi szybsze certyfikowanie nowych wyrobów; aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego – skutkująca m.in. urealnieniem zadań i średniorocznych wydatków PKP PLK oraz wprowadzeniem programu rozjazdowego; wypracowanie w ramach prac Forum Inwestycyjnego tzw. subklauzuli 14.5 pozwalającej w sposób istotny zaliczkować wydatki na zakup materiałów i wcześniej uruchomić procesy produkcji i dostaw; czy powołanie przez ministra Andrzeja Adamczyka Rady Ekspertów ds. inwestycji kolejowych. To potrzebne mechanizmy, jednak ich efektywność zostanie dopiero sprawdzona w chwili, gdy rynek faktycznie zacznie przyspieszać.

Istotnym zadaniem jest to, by rozpędzający się rynek inwestycyjny, nie uderzył w obserwowany proces wzrostu przewozów pasażerskich i jednocześnie pozytywnie stymulował wciąż spadające przewozy towarowe. To będzie prawdziwie karkołomna próba pogodzenia wody z ogniem, czyli otwarcia szerokiego frontu robót, który w jak w możliwie najmniejszy sposób uderzy w przewoźników. Narzędziem ma tu być m.in. sprawna logistyka dostaw materiałowych, która w dużej mierze będzie decydować o sukcesie bądź porażce realizacji całego KPK. To także dlatego, aby dostawy na place budowy rozsiane po całej Polsce nie zablokowały sieci kolejowej – i aby spłaszczyć górkę inwestycyjną – uruchomiono wspomnianą wcześniej subklauzulę 14.5. Wcześniejsze zamawianie, opłacanie oraz transportowanie materiałów, wykorzystywanie udrożnionych kolejowych objazdów i placów magazynowych, pozwoli zmniejszyć uciążliwość procesu dostaw. W ramach obecnego procesu inwestycyjnego zaawansowana logistyka obejmie także konstrukcje rozjazdowe. Z punktu widzenia KZN Bieżanów – wiodącego producenta rozjazdów oraz właściciela technologii blokowego transportu i rozładunku rozjazdów (Switcher), olbrzymie znaczenie ma wprowadzenie przez PKP PLK instrukcji Id114, która zobowiązuje wykonawców do dostaw rozjazdów w blokach – co, z jednej strony, zapewni wysoką jakość i trwałość tych urządzeń, podnosząc bezpieczeństwo i obniżając koszty eksploatacji, a z drugiej, może znacznie przyspieszyć proces ich zabudowy w torach.

– Mam nadzieję, że dzisiejsze, często ekstraordynaryjne mechanizmy i działania, podejmowane, by uratować dla kolejowej infrastruktury miliardy unijnych dotacji, dadzą całej branży do myślenia. Rozwiązując na bieżąco problemy związane z efektywnym wydatkowaniem środków w ramach obecnego KPK, już teraz zacząć trzeba realne przygotowania do okresu po 2023 roku. Wobec mglistych perspektyw finansowania z UE powinno się przygotować równolegle program inwestycyjny oparty na wydatkach z budżetu państwa. Nie można również zapomnieć o pilnej potrzebie uruchomienia programu utrzymaniowego wraz z gwarancjami finansowymi, w przeciwnym razie dopiero co zmodernizowana infrastruktura ulegnie szybkiej degradacji. Jedno jest pewne – nie można dopuścić, by na kolei znów pojawił się syndrom „pustych szuflad” – podsumowuje prezes Leszczyński.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Zobacz również:

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Zobacz również:

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5