Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło konkurs, w którym oceniało wnioski o dofinansowanie projektów transportowych. Bardzo wysoko oceniono projekt PKP SKM Trójmiasto, który dotyczy zakupu 10 najdłuższych w Polsce elektrycznych zespołów trakcyjnych.
– Miło nam poinformować, że projekt przygotowany przez PKP SKM w Trójmieście, przy współpracy DS Consulting, został bardzo wysoko oceniony przez CUPT (96,61 punktów na 100 możliwych do uzyskania) i zajął drugie miejsce w tym konkursie – napisał Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM Trójmiasto. – Oznacza to, że nasza firma może otrzymać 160 milionów złotych unijnego dofinansowania na zakup tych pociągów. To 50 % wartości planowanego zamówienia – dodaje.
Jak zdobyć 160 mln zł?Teraz wszelkie wysiłki przewoźnika będą prowadzić do tego, by zdobyć brakujące pieniądze – 160 mln zł spółka musi bowiem zdobyć sama.
– Najbardziej prawdopodobne opcje to emisja obligacji lub kredyt. Analizujemy rynek, by wybrać najkorzystniejszy wariant. Warto podkreślić, że do skutecznego sfinalizowania takiej transakcji i przychylnej oceny instytucji finansowych, które mogłyby być naszymi partnerami w tym projekcie, niezbędna jest długoletnia umowa przewozowa. Liczymy w tym zakresie na przychylność Organizatora Przewozów, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego – informuje Tomasz Złotoś.
Tymczasem PKP SKM Trójmiasto po raz kolejny operuje w województwie pomorskim na podstawie
umowy jednorocznej, co jest sporą przeszkodą na drodze do dyskusji z bankami na temat pozyskania kredytowania zakupów. Dotąd urząd marszałkowski miał nadzieję na usamorządowienie przewoźnika poprzez wykup akcji należących do PKP, nie ma jednak najmniejszych szans na takie działanie obecnie. Zarząd PKP jest bowiem zdecydowanie przeciwny oddaniu SKM-ki w ręce pomorskiego samorządu. Perspektywa odnowy tabor może być jednak nęcąca dla marszałka, który i tak fizycznie nie jest w stanie zatrudnić do obsługi linii SKM innego przewoźnika. Na to liczy też zarząd przewoźnika.
Pierwsze ultradługie ezt pod koniec 2021 roku– Harmonogram przygotowany przez naszą spółkę zakłada pozyskanie pierwszego pociągu pod koniec 2021 roku. Ostatni mamy nadzieję otrzymać w drugiej połowie 2023 roku. Pojazdy te będą eksploatowane na trasie Gdańsk Śródmieście –Lębork – pisze Tomasz Złotoś.
Wiemy także, że będą 150 metrowe, czyli, biorąc pod uwagę obecnie produkowane Impulsy czy Elfy 2, będą przynajmniej 7-członowe. Mają poruszać się z prędkością maksymalną 140 km/h, posiadać klimatyzację oraz liczne udogodnienia dla niepełnosprawnych, rodziców z wózkami dziecięcymi oraz rowerzystów. Na pokładzie ma działać system zliczania pasażerów. Ezt mają być przystosowane do obsługi peronów o wysokości 760 i 960 mm.
Na temat planów wymiany taboru w PKP SKM Trójmiasto piszemy
tutaj. Przypomijmy, że ze środków pomorskiego RPO pomorski samorząd chce
kupić 5 ezt, które byłyby przeznaczone do obsługi linii kolejowej Elbląg –Trójmiasto – Słupsk.