Pasażerowie nie zdążyli jeszcze przyzwyczaić się do nowych 11 elektrycznych pociągów, które dotarły do Kolei Dolnośląskich, a już mogą oczekiwać kolejnych zupełnie nowych pojazdów. Centrum Unijnych Projektów Transportowych wysoko oceniło wniosek KD dotyczący zakupu aż 11 nowych składów.
Unia Europejska dofinansuje zakup pociągów kwotą 85 mln zł. Drugie tyle przewoźnik będzie musiał dorzucić z własnych pieniędzy, ponieważ w tej perspektywie finansowej UE poziom dofinansowania do zakupów taborowych sięga 50%, a nie jak w wielu przypadkach dotąd – nawet 85%.
W ramach programu tabor spółki powiększy się o 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Pociągi elektryczne będą rozpędzać się do 160 km/h, natomiast szt pojadą do 130 km/h.
– Nowe pociągi zostaną zakupione głównie z myślą o obsłudze pasażerów we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym. Będą to najnowocześniejsze składy dostępne na polskim rynku kolejowym. Dzięki temu dofinansowaniu promowana przez nas idea Kolei Aglomeracyjnej nabiera coraz bardziej wyraźnych kształtów – powiedział Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego.
Tabor kupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu będzie wyposażony między innymi w klimatyzację, monitoring, przyciski alarmowe, system audiowizualny czy automatyczne defibrylatory AED. Pod ergonomicznymi fotelami znajdą się gniazdka elektryczne i porty USB, a pasażerowie będą mogli korzystać z pokładowego Wi-Fi, biletomatów czy zamkniętego obiegu sanitarnego. W pojazdach ma znaleźć się minimum 6 miejsc na rowery.
Spalinowe trójczłonowe pociągi pojadą z Trzebnicy do Wrocławia (na tej linii notuje się bardzo duży wzrost zainteresowania podróżnych, których z trudnością mieszczą obecnie dwuczłonowe pociągi) i dalej do Sobótki i Świdnicy przez linię, którą
zmodernizuje PKP PLK. Natomiast nowe pociągi elektryczne będą przeznaczone do obsługi trasy Jelcz Laskowice – Wrocław Wojnów – Wrocław Główny – Jelcz Laskowice.
– Wniosek o dofinansowanie opracowany przez Koleje Dolnośląskie został bardzo wysoko oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i został sklasyfikowany na 2. miejscu razem z
trójmiejskim PKP SKM. Pierwsze nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich torach w trzecim kwartale 2019 roku, ostatnie zostaną przekazane regionalnemu przewoźnikowi do końca 2021 roku – powiedział Piotr Rachwalski, prezes zarządu dolnośląskiego przewoźnika.