Partnerzy serwisu:
Biznes

CTL: Gotowi na nowe wyzwania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
22-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
CTL: Gotowi na nowe wyzwania
Fot. CTL
Zmiany właścicielskie na polskim rynku kolejowych przewozów towarowych nie zdarzają się często. Ostatnią największą transakcją było przejęcie kontroli nad CTL przez fundusz private equity Compass Partners. O zmianach jakie za tym poszły w samej firmie rozmawiamy z Jarkiem Królem, prezesem zarządu CTL Logistics.

Jak na działania CTL wpłynęła zmiana właścicielska? Czy zapowiadają się większe zmiany w strategii spółki na najbliższe lata?

Dołączenie CTL do grona spółek w ramach międzynarodowego funduszu private equity Compass Partners oznacza dla nas zastrzyk nowych kompetencji, branżowego know-how w perspektywie globalnej oraz inwestycje w innowacyjność, zasoby i narzędzia zwiększające konkurencyjność na rynku. Szczególnie te ostatnie elementy będą miały duże znaczenie wspomagając realizację planów rozwojowych Grupy w nadchodzących latach.

Jeśli chodzi o strategię to w tym roku kończymy z sukcesem czteroletni plan, w ramach którego całkowicie przebudowaliśmy i uprościliśmy strukturę Grupy CTL. W efekcie stworzyliśmy nowoczesną, gotową na wyzwania rynkowe XXI wieku organizację biznesową. Obecnie przygotowujemy strategię rozwoju na kolejne 10 lat, która pozwoli nam zdobywać nowe rynki i jeszcze lepiej współpracować z dużymi i wymagającymi partnerami. Nasz nowy właściciel bierze czynny udział w budowaniu tej strategii, ale nie należy się spodziewać, że ulegnie ona drastycznej zmianie. CTL Logistics jest sprawnie działającą organizacją z jasno określonymi celami biznesowymi. Chcemy być silnym graczem na rynku usług logistycznych i systematycznie zwiększać w nim udział zarówno w Polsce, jak i w Niemczech.

Przed jakimi największymi wyzwaniami stoi obecnie CTL?

Mimo trudnej sytuacji na rynku kolejowych przewozów towarowych, spowodowanej między innymi sytuacją w górnictwie, rok 2015 zakończyliśmy z dobrym wynikiem w Polsce i rekordowymi przewozami w Niemczech. Osiągnęliśmy to dzięki konsekwentnej pracy nad kompleksową, dopasowaną do potrzeb konkretnego klienta ofertą handlową, jakości oferowanych usług i ustanowieniu z satysfakcji klienta priorytetu naszego działania.

Dobry bilans za ubiegły rok pokazuje, że realizowana strategia handlowa bardzo dobrze trafia w oczekiwania rynku. CTL kilka lat temu uznał, że dalszy rozwój wymaga gruntownych zmian w samej spółce, na każdym poziomie jej funkcjonowania. Dotyczy to zarówno jej struktury, przebudowy modelu zarządzania i procesów operacyjnych, jak i pozyskania nowych kompetencji. Ten cel osiągnęliśmy właśnie poprzez "Wizję 2016" - strategię rozwoju na lata 2012-2016. W wyniku wprowadzonych zmian poprawiliśmy efektywność prowadzonych przewozów aż o 20 procent, co przełożyło się na szybkość działania, jakość obsługi i zadowolenie klienta, a w konsekwencji na dobre wyniki finansowe. Nie oznacza to, że spoczęliśmy na laurach. Przed nami szereg wyzwań - między innymi konsolidacja całej administracji w jednym miejscu, w nowym biurze, którą planujemy przeprowadzić do końca 2017 roku. Ponadto czekają nas inwestycje w nowe narzędzia IT oraz w nowoczesny tabor. Obecnie pracujemy także nad nowoczesnym panelem klienckim, dzięki któremu nasi partnerzy biznesowi zyskają wygodne narzędzie do współpracy. Będą mogli na bieżąco śledzić swoje ładunki, jak również będą mieli on-line dostęp do informacji związanych z ich obsługą. Przed nami dużo pracy, jesteśmy jednak do niej dobrze przygotowani.

Co jest największą bolączką polskiego rynku kolejowych przewozów towarowych?

Polski rynek transportowy wymaga zmian, które powinny doprowadzić do tego, że kolej i transport samochodowy będą wreszcie konkurować na równych zasadach. Dziś tak niestety nie jest. Zbyt wysokie stawki dostępu do torów oraz system prawny, który faworyzuje transport samochodowy skutecznie ograniczają potencjał rynkowy operatorów kolejowych.

Obecnie niezwykle istotnym elementem kosztowym przewoźników kolejowych są stawki dostępu do torów. Obniżenie ich przynajmniej o 30 procent pomogłoby w rywalizacji o klienta już na etapie konstruowania oferty. Jednak same stawki dostępu nie rozwiążą problemu, potrzebne są systemowe działania państwa na rzecz nowych regulacji prawnych wspierających rozwój kolejowego transportu towarowego.

Takim działaniem mogłoby być na przykład wsparcie przemysłu, który chciałby korzystać z usług kolei, jednak nie ma do tego odpowiedniej infrastruktury. Dziś barierą są ogromne koszty budowy nowych rozjazdów na bocznice i włączenia ich w systemy sterowania ruchem. Gdyby państwo bądź PLK zastosowało preferencyjne stawki przy takich inwestycjach, skorzystaliby na tym wszyscy uczestnicy rynku. Operatorzy kolejowi, gdyż zarobią na przewozie, PLK, bo im większy wolumen ładunków tym więcej pieniędzy wpływa do spółki z opłat za tory, przemysł, bo im większa konkurencja między transportem drogowym a kolejowym, tym korzystniejsza oferta za przewóz ładunków, wreszcie państwo - bo przedsiębiorcy płacą wyższe podatki oraz powstają nowe miejsca pracy.

Dlatego właśnie na transport należy patrzeć w kontekście całej gospodarki, bo jego efektywność wpływa na sytuację w innych branżach. Wyrównanie szans między transportem drogowym i kolejowym na poziomie kosztów nie oznacza "jedynie" równej konkurencji między tymi gałęziami transportu, ale także czystsze środowisko i niższe koszty dla pozostałych branż, które z tego transportu korzystają. W Austrii dzięki odpowiedniej polityce transportowej w ciągu dekady zwiększono udział kolei w transporcie towarów z 29 do prawie 41 procent. To dowód na to, że systemowe rozwiązania mają sens i - jeśli są dobrze wprowadzone - przynoszą spektakularne efekty.

Czy zmniejszenie stawek za dostęp do infrastruktury przyczyniłoby się do zwiększenia konkurencyjności kolei? Jakie jeszcze rozwiązania mogłyby zostać wprowadzone?

Zdecydowanie tak. Niedawno głośno było o wyliczeniach Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Otóż organizacja ta porównała koszt przewozu takiej samej ilości kruszywa na konkretnej trasie - z Suwałk do Przemyśla - transportem samochodowym i kolejowym. Okazało się, że stawka za dostęp do torów dla pociągu wiozącego kruszywo jest 20 razy wyższa niż opłata drogowa dla 70 ciężarówek przewożących porównywalną ilość ładunku. To wyliczenie najlepiej obrazuje, z czym muszą mierzyć się przewoźnicy kolejowi. Mimo że kolej jako branża oferuje coraz wyższej jakości usługi i działa coraz efektywniej, konkurencja z transportem drogowym jest niezwykle trudna.

Dodatkowo, wysokość opłat za tory zmienia się co roku, a przecież poziom stawek dostępu powinien być znany przewoźnikom z dwu-, a nawet trzyletnim wyprzedzeniem. To ważne dlatego, że zawierając kontrakty kilkuletnie kalkulujemy koszty przewozu w ściśle określonych warunkach rynkowych. Kiedy nagle się one zmieniają na naszą niekorzyść, a więc cena za dostęp do torów idzie w górę, przestajemy generować zysk, co dla organizacji biznesowej jaką jest przewoźnik kolejowy jest niedopuszczalne.

Kolejną sprawą są koszty objazdów wynikających z modernizacji sieci kolejowej. W praktyce oznaczają one oczywiście, dłuższy czas przejazdu. To z kolei generuje dodatkowe koszty - za dostęp do torów, za ropę bądź trakcję elektryczną, za dłuższy czas pracy drużyn trakcyjnych i taboru. Tymczasem powinno być na odwrót - za objazd powinniśmy płacić niższe stawki od normalnych, wtedy szybkie zakończenie robót budowlanych będzie leżało nie tylko w interesie przewoźników, ale także PKP PLK. Dziś to przede wszystkim przewoźnicy kolejowi ponoszą koszty.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CTL Logistics odbiera pierwsze lokomotywy Gama

Tabor i technika

CTL Logistics odbiera pierwsze lokomotywy Gama

inf. pras. CTL 27 grudnia 2022

Energia z OZE zasila pociągi CTL Logistics

Tabor i technika

Energia z OZE zasila pociągi CTL Logistics

inf. pras. CTL 11 sierpnia 2022

CTL Logistics: Trzeba poprawić przepustowość linii do Ukrainy

Infrastruktura

CTL Logistics utrzymuje certyfikat bezpieczeństwa

Tabor i technika

CTL Logistics utrzymuje certyfikat bezpieczeństwa

inf. pras., oprac. ms. 02 lutego 2022

Duże zmiany w zarządzie CTL Logistics

Biznes

Duże zmiany w zarządzie CTL Logistics

Jakub Madrjas 02 lipca 2021

CTL Logistics pomoże kształcić przyszłe kadry kolejarzy

Infrastruktura

Zobacz również:

CTL Logistics odbiera pierwsze lokomotywy Gama

Tabor i technika

CTL Logistics odbiera pierwsze lokomotywy Gama

inf. pras. CTL 27 grudnia 2022

Energia z OZE zasila pociągi CTL Logistics

Tabor i technika

Energia z OZE zasila pociągi CTL Logistics

inf. pras. CTL 11 sierpnia 2022

CTL Logistics: Trzeba poprawić przepustowość linii do Ukrainy

Infrastruktura

CTL Logistics utrzymuje certyfikat bezpieczeństwa

Tabor i technika

CTL Logistics utrzymuje certyfikat bezpieczeństwa

inf. pras., oprac. ms. 02 lutego 2022

Duże zmiany w zarządzie CTL Logistics

Biznes

Duże zmiany w zarządzie CTL Logistics

Jakub Madrjas 02 lipca 2021

CTL Logistics pomoże kształcić przyszłe kadry kolejarzy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5