Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK wpływa na plan modernizacji linii 277. Będą dwa tory i 160/km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-07-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK wpływa na plan modernizacji linii 277. Będą dwa tory i 160/km/h
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Na razie nie powstanie dokumentacja projektowa dla przebudowy ważnej dolnośląskiej linii kolejowej 277. Całkowicie zmieniła się koncepcja jej przebudowy i unieważniono przetarg na jej zaprojektowanie, m.in. ze względu na plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i liczne uwagi Kolei Dolnośląskich.

O przetargu obszernie pisaliśmy w tym miejscu. Ogłoszono go jeszcze w czerwcu 2017 roku, a w marcu 2018 wybrano wykonawcę, jednak wstrzymywano się długo z podpisaniem umowy z nim. Teraz wiemy już, że kontrakt nie trafi w ręce TPF i TPF Getinsa, które za realizację projektu chciało 22,7 mln zł. Nie chodzi jednak o to, że oferta była za droga.

PLK uznały, że wystąpienie „istotnej okoliczności, której nie można było przewidzieć wcześniej”, stoi na przeszkodzie dla podpisania kontraktu w takiej formie, jakiej w 2017 roku oczekiwał zarządca infrastruktury.

100 km/h i jeden tor to za mało

Okolicznością tą jest „uchwała Ministerstwa Infrastruktury (…) zakładająca przyjęcie koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny (…)”. Dalej PLK informuje, że w kwietniu odbyły się dwa spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury i zarządem PLK w sprawie komponentu kolejowego CPK. Wówczas PLK została wezwana do podjęcia niezwłocznych ustaleń dotyczących linii 277. Ustalono, że modernizacja tej linii w wariancie jednotorowym, po której pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do100 km/h, będzie kolidowała z planami rządu.

– Modernizacja powinna zostać zrealizowana w wariancie co najmniej dwutorowym, z bezkolizyjnym włączeniem w linię 132 oraz w standardzie zapewniającym osiąganie prędkości przejazdowej 160 km/h – czytamy w wyjaśnieniu dołączonym do dokumentu unieważniającego postępowanie. Ma to znacznie polepszyć możliwości prowadzenia ruchu towarowego i ruchu aglomeracyjnego jednocześnie.

Dalsza realizacja przedmiotowego zamówienia wydaje się bezprzedmiotowa, a zawarcie umowy będzie prowadziło do wykonania zamówienia niezgodnego z przyjętą koncepcją, w konsekwencji powodując, iż zamawiający będzie zobowiązany do wykonania dodatkowych prac w celu dostosowania wykonanej infrastruktury do założeń – czytamy w uzasadnieniu zarzucenia planów projektowania jednotorowej linii 277 do prędkości 100 km/h.

Koleje Dolnośląskie: Decyzja PLK bardzo słuszna

Zaplanowana w dotychczasowym zakresie modernizacja linii 277 od początku nie podobała się Kolejom Dolnośląskim. Zdaniem przewoźnika unieważnienie przetargu na linię nr 277 jest całkowicie zasadne i jest efektem uwag złożonych przez Zespół kolejowy CPK oraz KD.

Założenia do tego projektu były niezgodne nie tylko z koncepcją CPK, która zakłada wejście nowej linii do Wrocławia z wykorzystaniem odcinka Czernica Wrocławska – Wrocław Brochów, ale także z obecnym rozwojem tej linii dla ruchu aglomeracyjnego i towarowego. Ponad 10-kilometrowy odcinek jednotorowy z Brochowa do Czernicy Wrocławskiej, nawet zmodernizowany do 100 km/h, skutecznie ograniczałby możliwości rozwoju – pisze Piotr Malepszak, członek zarządu KD.

Jego zdaniem nowe założenia projektowe, które zakładają chociażby bezkolizyjne włączenie w linię nr 132, dwutorowość na całym odcinku oraz przebudowę mało funkcjonalnego układu torowego stacji Siechnice będą gwarancją wysokiej przepustowości tego odcinka dla ruchu mieszanego.

– Patrząc całościowo na sieć kolejową należy w trybie pilnym przejrzeć nowe projekty, których realizacja jest planowana do roku 2023 i skorygować, uzupełnić układy torowe wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. PLK posiada zespół świetnych specjalistów, którzy doskonale potrafią to ocenić, ale ich głos w tej sprawie musi być decydujący. Niestety na sieci mamy już wiele przykładów złych rozwiązań, począwszy od opłotowanych krawędzi peronowych, a skończywszy na 20-kilometrowych szlakach na podejściu do aglomeracji, które blokują rozwój ruchu i bardzo go komplikują w sytuacjach awaryjnych i podczas prac utrzymaniowych. Niestety, kolejne takie złe rozwiązania są już na etapie prac budowlanych. Najwyższy czas na dobre projektowanie i wydawanie bardzo dużych pieniędzy z dobrym efektem dla przewoźników i pasażerów – dodaje Malepszak.

Na razie nie wiemy jeszcze, jak zareaguje na unieważnienie postępowania wybrany już wykonawca prac.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

inf. pras. CPK 24 lipca 2023

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Prawo i polityka

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

inf. pras. CPK 24 lipca 2023

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Prawo i polityka

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5