W czerwcu 2016 r. pociągi SKM obsługujące trzy trasy wchodzące w skład projektu PKM (Gdańsk – Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna i Kościerzyna – Gdynia) przewiozły łącznie 218 tys. pasażerów, co w porównaniu z poprzednim miesiącem daje wzrost o 7 tys. pasażerów.
Wzrost liczby pasażerów widoczny jest zarówno na aglomeracyjnym odcinku linii kolejowych obsługiwanych przez trójmiejską SKM w ramach projektu PKM (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna), jak i regionalnym (Gdańsk Główny – Kartuzy). Przy czym na tzw. „odcinku kaszubskim” już trzeci miesiąc z rzędu wzrost ten utrzymuje się na stałym, wysokim poziomie (15-25 procent miesięcznie).
Jak pisze UM, potwierdza to wcześniejsze analizy oraz opinie ekspertów od transportu, że to właśnie regionalna część projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma największy potencjał rozwojowy i to mieszkańcy Kaszub będą tymi, którzy najbardziej skorzystają z uruchomienia PKM. W tym kontekście, z optymizmem można patrzeć na planowane od grudnia 2016 r. uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego Kościerzyny z Gdańskiem Wrzeszczem, o którym
pisaliśmy tutaj. Liczba pasażerów na obecnie funkcjonującej linii Gdynia – Kościerzyna kształtuje się na stałym poziomie ok. 40 tys. osób miesięcznie.
Urząd marszałkowski dodaje, że w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy funkcjonowania linii PKM z nowej siatki połączeń skorzystało już łącznie ponad 1,75 mln pasażerów! Do danych z prezentowanego wykresu należy jeszcze doliczyć ok. 140 tys. pasażerów z IX 2015 r. (sam wykres pokazuje dane od X 2015 r., gdyż był to pierwszy miesiąc z pełnymi danymi statystycznymi ze wszystkich ww. linii). Jeśli tendencja ta się utrzyma, to zakładany w pierwszym roku funkcjonowania linii PKM wynik 2 mln przewiezionych pasażerów powinien zostać osiągnięty – uważa UM.
Warto przypomnieć, że w połowie maja z rozkładu jazdy SKM dla linii PKM
wyciętych zostało 30 pociągów. Zdaniem urzędników pomorskiego urzędu marszałkowskiego, wzrost liczby pasażerów dowodzi, że Samorząd Województwa zrezygnował z najmniej obłożonych pasażerami składów, którymi prawie nikt nie jeździł.
Analizę wyników przewozowych w skali całego kraju za maj znajdziesz
tutaj.