Wczoraj (7 maja) w Świątnikach Górnych odbyła się konferencja poświęcona możliwościom budowy szybkiej kolei aglomeracyjnej na trasie Kraków – Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice. Wzięli w niej udział nie tylko samorządowcy popierający projekt, ale też eksperci, naukowcy, przedstawiciele strony rządowej, parlamentu i PKP PLK.
O pomyśle budowy linii kolejowej do Myślenic
pisaliśmy już kilkukrotnie. Wczorajszą konferencję zrelacjonował urząd miasta Świątniki Górne. Jak czytamy, burmistrz miasta, dr Witold Słomka, mówiąc o planach budowy linii kolejowej przypomniał, że podobne były również przed stu laty i teraz zrodziły się one z marzeń. Słomka przywołał także słowa byłego burmistrza Bogoty Enrique Penalosy: "Rozwinięte miasto nie polega na tym, że nawet najbiedniejsi jeżdżą samochodami, ale na tym, że bogaci korzystają z publicznego transportu".
Ogromne korki na wjeździe do Krakowa
Jak czytamy w relacji, wszyscy prelegenci byli zgodni, iż realizacja tego projektu to nie wymysł i utopia, ale wręcz konieczność w obliczu malejącej wydolności tradycyjnych traktów komunikacyjnych. Codziennie korkująca się Zakopianka staje się codzienną zmorą kierowców zmierzających do stolicy województwa. Dr Marek Bauer przedstawił badania natężenia ruchu na trasach wlotowych do Krakowa. Liczba ponad 50 000 pojazdów wjeżdżających codziennie tylko Zakopianką uzmysławia, jak poważnym problemem jest brak alternatywnych możliwości dotarcia do stolicy Małopolski. W tym kontekście wybudowanie linii kolejowej łączącej Myślenice z Krakowem daje szansę i nadzieję na zdecydowaną poprawę sytuacji.
W kontekście projektu budowy linii kolejowej na tej trasie wcześniej pojawiały się głosy o tym, iż jest to trudny teren pogórza. Bardzo ciekawy głos w tej kwestii przedstawił prof. dr hab. inż. Antoni Tajduś, który z perspektywy Kierownika Katedry Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki AGH w Krakowie zapewniał zebranych o tym, iż dzisiaj istnieją stosunkowo niedrogie możliwości budowy tuneli kolejowych i nie należy się obawiać tego typu inwestycji. Według jego opinii budowa tak krótkich tuneli (projekty sprzed II wojny światowej mówiły o tunelu długości 480 m pod 'garbem świątnickim') w tym terenie nie nastręczy większych trudności. Przeprowadzenie części trasy tunelami rozwiązuje także problem ewentualnej konieczności wykupu gruntów i dzięki temu obniży całkowite koszty
inwestycji.
PLK otwarta na budowę nowej linii
Bardzo ważnym głosem było wystąpienie Włodzimierza Żmudy członka Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA – dyrektora ds. rozwoju i przygotowania inwestycji, który zapewnił, iż PKP PLK jest otwarte na prace związane z rozwojem linii kolejowych w Polsce, a projekt linii kolejowej Kraków – Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice wpisuje się w strategię rozwoju spółki. Żmuda podkreślił, iż potrzebne jest jednak zaangażowanie samorządów zarówno w prace koncepcyjne, jak i późniejszy udział w finansowaniu projektu.
Przedstawiciel Marszałka Województwa Dyrektor Departamentu Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Grzegorz Sapoń zapewnił zebranych, iż ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji przebiegu linii kolejowej Kraków –Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice zostanie w najbliższym czasie przyśpieszone. Dużą część wystąpienia dyrektor Sapoń poświęcił na przedstawienie zalet uruchomionej w 2014 roku w Krakowie i okolicach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Startując z tym projektem, nikt nie spodziewał się aż tak dużego obłożenia pasażerów, które cały czas rośnie. Przykład Wieliczki i Skawiny wskazuje, że Szybka Kolej Aglomeracyjna to jak najlepszy kierunek rozwoju transportu zbiorowego w Metropolii Krakowskiej.
Swoimi wątpliwościami odnośnie do dotychczasowego tempa prac na przygotowaniem koncepcji linii kolejowej podzielił się Poseł na Sejm RP Jarosław Szlachetka, dzięki któremu odbyło się pierwsze spotkanie samorządowców w tej sprawie w sierpniu 2017 roku. Poseł uczulał wszystkich zebranych na to, by temat projektu kolei Kraków – Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice traktować priorytetowo ponad wszelkimi podziałami politycznymi, gdyż takich właśnie rozwiązań oczekują mieszkańcy całego Powiatu Myślenickiego, gmin Świątniki Górne i Mogilany. Porozumienie pomiędzy samorządami podpisane zostało we wrześniu 2017 roku – do dnia konferencji niestety Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Małopolskiego, który wziął na siebie liderowanie w projekcie, nie udało się ogłosić przetargu na wykonanie studium wykonalności tej linii kolejowej, a przed nami prace nad kolejną perspektywą finansowania ze środków unijnych i aby móc zgłaszać projekty potrzebne będą konkrety, które przyniesie opracowywana koncepcja.