Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plCo z programem przejazdowym PKP PLK?
Nie wszystkie postępowania przetargowe rozpoczęte przez PKP PLK a dotyczące modernizacji i przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych udało się doprowadzić do końca. Czy bardzo potrzebny Program Przejazdowy będzie przez PKP PLK kontynuowany?
W ramach tak zwanego Programu Przejazdowego w roku 2015 ogłoszonych zostało 12 przetargów obejmujących łącznie prace na 400 przejazdach. Według naszej wiedzy, trzy postępowania nie zostały jednak doprowadzone do końca i to właśnie je można by łatwo i szybko powtórzyć. Łącznie chodziło o przebudowę infrastruktury i nawierzchni na ponad 100 przejazdach. Na braku rozłożonych w czasie przetargach cierpią zakłady produkujące automatykę. Ich przedstawiciele martwią się, że dojdzie do spiętrzenia robót, co przyczyni się do problemów zarówno wykonawców, jak i zamawiającego, którym jest PKP PLK.
Zdaniem producentów, taka niekorzystna sytuacja, związana ze spiętrzeniem produkcji urządzeń, miała miejsce na przykład przy realizacji Projektu Rozjazdowego. Jego ogłoszenie sprawiło, że w bardzo krótkim czasie pojawiło się zapotrzebowanie na 700 rozjazdów i co za tym idzie dodatkowe, poza już realizowanymi pracami, zamówienie na 700 napędów zwrotnicowych. Rynek miał wówczas bardzo duże problemy, żeby zapewnić taką skalę dostaw, a do tego wiedział, że długoterminowe rozwiązania nie będą wchodziły w grę, bo przy takiej skali dostaw było oczywiste, że podobnych zamówień prędko nie będzie.
Nawarstwienie prac niekorzystne dla wszystkich
– Brak takich, wydawałoby się, drobnych przetargów związanych z modernizacją przejazdów, jest dla rynku bardzo niekorzystny – mówi Kazimierz Frąk, prezes radomskich Zakładów Automatyki Kombud. – Przedsiębiorstwo takie jak Kombud jest w stanie wyprodukować w ciągu roku urządzenia do ok. 150 przejazdów. Podobnie jest z innymi przedsiębiorstwami. Jeśli po dłuższej przerwie nagle pojawi się postępowanie na np. 1000 przejazdów to rynek nie będzie go w stanie wchłonąć. To jest przejaw braku stabilności i przewidywalności, o którym firmy mówią od lat – uważa.
W zależności od danego przejazdu zakres prac może się różnić, ale przeważnie obejmuje on nie tylko urządzenia srk, ale także przebudowę samego toru i sieci trakcyjnej. W przybliżeniu możemy przyjąć, że przebudowa jednego przejazdu to koszt ok. 1 mln zł. Środki te nie trafiły na rynek w 2016 roku, ale PKP PLK zapewnia, że z kontynuowania programu przejazdowego się nie wycofa, a nawet, że będzie on większy.
182 przejazdy do modernizacji
PKP PLK nie odnosi się do naszych pytań dotyczących przetargów, które nie zakończyły się wyłonieniem wykonawców. Zapewnia natomiast, że projekt przejazdowy będzie realizowany w bieżącej perspektywie i że znalazł się on w Krajowym Programie Kolejowym. – Inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa na przejazdach realizowane będą w ramach projektu pn. " Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami" ( środki z POIiŚ). Projekt zawarty jest w Krajowym Programie Kolejowym a jego wartość to blisko 400 mln zł. Podzielony on został na dwa etapy Etap I - część przejazdowa Etap II – wiadukty – informuje Joanna Jakubiak z zespołu prasowego PKP PLK.
W ramach I etapu projektu planowana jest modernizacja 182 przejazdów kolejowych na 73 liniach kolejowych w 16 województwach. Projekt zaplanowany jest do realizacji w latach 2017-2019. Prace obejmą m.in. zabudowę urządzeń sygnalizacji przejazdowej, wymianę wyeksploatowanych urządzeń czy roboty torowe związane z wymianą nawierzchni torowej i drogowej. – Inwestycja wpłynie na większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, płynniejszy ruch pociągów oraz podniesie komfort podróży. Dzięki prowadzonym inwestycjom tam gdzie to konieczne, zmieni się też stan techniczny nawierzchni drogowej – co ucieszy zapewne właścicieli pojazdów je przekraczających – dodaje Joanna Jakubiak.
PLK chce unikać spiętrzenia prac
PKP PLK zapewnia, że prowadzi rozmaite działania w celu wyrównania nakładów na modernizację infrastruktury w kolejnych latach. Chodzi o to, by uniknąć spiętrzenia prac w okresie 2-3 lat, które są trudne do udźwignięcia zarówno dla wykonawców robót, inwestora, ale też dla przewoźników, ze względu na lawinowe zamykanie linii kolejowych na okres prowadzonych prac. W tym celu PLK ma zamiar zamawiać wcześniej materiały budowlane, przygotowuje też dokumentacje na mniejsze projekty rezerwowe, aby w razie opóźnień w rozstrzyganiu dużych przetargów, łatwo można było uruchomić te mniejsze i w ten sposób stabilizować rynek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.