W niedawnej interpelacji poseł Adam Abramowicz pytał Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, kiedy pasażerowie będą mogli normalnie skorzystać z bezprzewodowej sieci na pokładzie polskiego Pendolino oraz wykonać połączenie telefoniczne. Resort infrastruktury zapewnia, że pomimo obecnych trudności, internet się pojawi. Pytamy zatem PKP Intercity o założenia sieci bezprzewodowej.
Mimo zdecydowanie wyższej klasy podróżowania składami ED250 Pendolino – a co za tym idzie, także wyższej ceny – pasażerowie nie doczekali się na pokładzie pociągu bezprzewodowego internetu. Zmienić ma się to latem przy okazji napraw okresowych składów, które wykonać ma Alstom.
Na razie trudno z dostępnością składówJak wyjaśnił ostatnio Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w ministerstwie, spółka PKP Intercity podjęła działania zmierzające do optymalizacji czasu realizacji internetu w pociągu w "możliwie najkrótszym terminie", który zostanie określony po zakończeniu prac technicznych związanych z przygotowaniem stosownej dokumentacji technicznej.
– PKP Intercity boryka się z problemem ograniczonej dostępności taboru ED250 Pendolino, tym samym potencjalnych problemów operacyjnych związanych z koniecznością wyłączenia z obiegu składu na czas instalacji usługi Wi-Fi – wyjaśnia. Dodaje, że na tę chwilę dwa składy są wyłączone w związku z kolizjami, natomiast trzeci skład przechodzi
testy homologacyjne na terenie Niemiec.
Wiadomo, że przewoźnik prowadzi pewne działania w sprawie internetu na pokładzie Pendolino. Swoją ofertę w tym zakresie złożył już nawet producent pociągów – firma Alstom. – Złożyliśmy ofertę na samo Wi-Fi, natomiast PKP Intercity poinformowało ostatnio, że chce zamontować w pojazdach Wi-Fi i GSM repeaters (wzmacniacz sygnału) – wyjaśnia Marek Gawroński, rzecznik prasowy Alstomu. – Teraz czekamy na specyfikację od zamawiającego – dodaje.
Wiele sygnałów w jedenJaką jakość internetu chciałoby PKP Intercity dla swoich pasażerów? – W założeniach bazowałby on na połączeniu sygnału od wielu operatorów GSM w jeden sygnał – wyjaśnia Anna Zakrzewska z biura prasowego spółki. Nie zdradza jednak szczegółów, gdyż te chronione są tajemnicą handlową. Ponadto dodaje, że technologiczne aspekty oraz wymagania co do nich uwarunkowane są przepisami Prawa Zamówień Publicznych.
Wiadomo jednak, że w praktyce zaproponowane rozwiązanie sprowadzałoby się do zamontowania specjalnego routera, który byłby w stanie odbierać sygnał sieci różnych operatorów i następnie ten „najmocniejszy” udostępniać na pokładzie pociągu w formie Wi-Fi. Niestety, PKP Intercity nie udzieliło informacji, kiedy należy się spodziewać zakończenia prac technicznych związanych z przygotowaniem stosownej dokumentacji technicznej dla naprawy okresowej Pendolino.