Budowa ekranów dźwiękochłonnych i związana z tym wycinka charakterystycznych akacji, rosnących na peronie piastowskiego dworca na linii Warszawa – Grodzisk Mazowiecki, zostały na razie wstrzymane. – Specjaliści Polskich Linii Kolejowych analizują, czy przy zachowaniu bezpieczeństwa pasażerów i ruchu pociągów konieczna jest wycinka drzew – mówi Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Zarządca zasłania się wcześniejszymi wskazaniami UTK, ten jednak podkreśla, że nie było żadnych decyzji administracyjnych.
Kwestia drzew w Piastowie, rosnących na peronie przy dworcu, wzbudziła sporo emocji. PKP PLK w ramach modernizacji zaczęła wycinać przedwojenne akacje, stawiając w ich miejscu szare ekrany dźwiękochłonne. Przeciwko protestowali mieszkańcy oraz lokalne władze. Burmistrz podkreślał, że nie wydał zgody na wycinkę. Zarządca infrastruktury, zamiast szukać obiecanego kompromisu, wystąpił o zgodę do starosty.
Od półtora miesiąca prace sprawiają wrażenie wstrzymanych – kolejne drzewa, stojące w kolizji z nowymi ekranami, nie zostały wycięte. – Obecnie została przeprowadzona wycinka pielęgnacyjna, a specjaliści Polskich Linii Kolejowych analizują. czy zachowanie bezpieczeństwa pasażerów i ruchu pociągów wiąże się z koniecznością wycinania drzew – mówi Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Zarządca infrastruktury, odnosząc się do wcześniejszej wycinki, zasłania się działaniami Urzędu Transportu Kolejowego. – W marcu tego roku Urząd Transportu Kolejowego wskazał na konieczność wycinki drzew znajdujących się bezpośrednio w sąsiedztwie stacji kolejowej w Piastowie. W ramach prowadzonej inwestycji oraz budowy ekranów akustycznych, wszystkie procedury zostały opracowane zgodnie z przepisami ochrony środowiska oraz w sposób minimalizujący wycinkę drzew – zapewnia Jakubowski. – Kontrola była na całej linii od Warszawy do Grodziska Maz. Ale tam nie było decyzji administracyjnej, tak jak w przypadku WKD, tylko informacja do PLK, że są nieprawidłowości – wyjaśnia z kolei Piotr Dziubak, rzecznik UTK. Według naszych informacji kontrola i nieprawidłowości nie dotyczyły tylko i wyłącznie drzew.
Jednocześnie PKP PLK przyznają, że drzewa przy liniach kolejowych stanowią problem. – Należy pamiętać, że podstawowym zadaniem Polskich Linii Kolejowych jest zapewnienie bezpieczeństwa podróżnych zarówno tym, którzy znajdują się w pociągach, jak i tym czekającym na pociąg na peronach. Już w tym roku mieliśmy przypadki, gdzie jedno obalone drzewo powodowało wstrzymanie ruchu i wielogodzinne opóźnienia pociągów. Tylko w zeszłym roku odnotowaliśmy około 500 takich przypadków – wylicza Karol Jakubowski.
Zgodnie z przepisami 15-metrowy pas, liczony od osi skrajnego toru, powinien być wolny od drzew i krzewów. Wobec licznych protestów i kontrowersji Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju we współpracy z Urzędem Transportu Kolejowego rozpoczęło prace nad nowelizacją przepisów regulujących wycinkę drzew wzdłuż linii kolejowych. Aktualnie trwa opracowywanie założeń do zmiany dopuszczającej usytuowanie drzew w odległości mniejszej niż 15 m od torów, przy zachowaniu warunków bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.