Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Cegielski zbuduje wagony dla PKP Intercity za prawie pół miliarda zł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
27-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Cegielski zbuduje wagony dla PKP Intercity za prawie pół miliarda zł
fot. ARP
Należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski podpisała umowę z PKP Intercity na wyprodukowanie 55 wagonów. Wartość kontraktu to prawie 500 mln zł. To obecnie największe zamówienie w portfelu Cegielskiego.

Całkowita wartość zamówienia dla Cegielskiego to 473,5 mln zł brutto przeznaczonych na 55 nowych wagonów. PKP Intercity może skorzystać również z prawa opcji na dodatkowe 26 wagonów. Wówczas wartość kontraktu wyniesie ponad 697 mln zł brutto. Na rozwój przemysłu kolejowego przewidziano fundusze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 8,5 mld euro.

– Polacy coraz chętniej podróżują pociągami. Duży wpływ ma na to coraz nowocześniejszy tabor, z którego korzystają podróżni. Ten kontrakt to kolejny krok do realizacji celu, jakim jest zapewnienie Polakom możliwości podróżowania komfortowymi, nowoczesnymi pociągami – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Dobry czas dla Cegielskiego

Portfel zamówień Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski wynosi obecnie ponad miliard zł brutto. W zeszłym roku spółka oddała do eksploatacji 20 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 Feniks, które obecnie jeżdżą w barwach Polregio, głównie po torach Wielkopolski.

– W ciągu dwóch lat, dzięki skutecznej restrukturyzacji rozwojowej, udało się nam wyprowadzić firmę na właściwe tory. Jeszcze trzy lata temu spółce groziła upadłość, a jej portfel zamówień wynosił niecałe 100 mln zł. Dzisiaj H. Cegielski, dzięki konkurencyjnej ofercie staje się ważnym graczem na rynku. Potwierdzeniem jest kolejny kontrakt realizowany dla PKP Intercity, który nie tylko przyczyni się do stabilizacji finansowej spółki, ale również pozwoli na zwiększenie zatrudnienia – mówi Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

– Podpisana z FPS umowa to kolejny etap realizacji naszej strategii taborowej. Odpowiadamy na zróżnicowane potrzeby naszych pasażerów, którzy wybierają pociąg jadąc do rodziny, na wakacje, czy do pracy. Stąd tak różne typy zamówionych wagonów. W ten sposób zachęcamy do wybierania kolei, jako najwygodniejszego sposobu podróżowania – ocenia Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

Jakie wagony kupi PKP Intercity?

Nowoczesny design, ergonomiczne fotele, klimatyzacja, bezprzewodowy internet, łatwy dostęp do gniazd elektrycznych – tym będą charakteryzować się nowe wagony PKP Intercity. Będą one dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów – przewoźnik kupi 5 wagonów przedziałowych pierwszej klasy, 18 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 18 wagonów przedziałowych drugiej klasy, 7 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 7 wagonów przedziałowych drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.

– Po zakończonej z sukcesem modernizacji 22 wagonów dla PKP Intercity z pozytywną energią podpisujemy kolejny kontrakt z narodowym przewoźnikiem, tym razem na dostawę nowych wagonów. Produkcja pojazdów zgodnych z TSI pozwoli naszej spółce udowodnić, że jesteśmy gotowi dostarczać nowoczesne produkty wysokiej klasy spełniające najnowsze wymogi w zakresie bezpieczeństwa i komfortu – mówi Hubert Stępniewicz, prezes H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych.

Gdzie pojadą nowe wagony?

Z nowych wagonów podróżni będą mogli korzystać w pociągach Express InterCity (EIC) na trasach: Warszawa – Kraków, Zakopane – Gdynia, Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała, Kołobrzeg/Gdynia – Warszawa. Umowa z FPS H. Cegielski to kolejny etap realizacji zaktualizowanej strategii taborowej PKP Intercity na lata 2016 – 2020 z perspektywą do 2023 r. Modernizując i kupując nowe pociągi, przewoźnik zainwestuje 7 mld zł w komfort pasażerów. To największy program inwestycyjny w historii spółki.

Kontrowersje

Zakupowi nowych wagonów dla PKP Intercity towarzyszą kontrowersje. Konkurenci FPS – Pesa i Newag, celowo nie złożyli oferty w przetargu na dostawę wspomnianych pojazdów. Zdaniem przedstawicieli obu firm nie było możliwe wykonanie kontraktu w terminie i za pieniądze, które mogło zapłacić PKP Intercity. Chodzi głównie o homologowanie wagonów na terenie Niemiec, o czym więcej piszemy tutaj.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5