H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych nie ma zamiaru biernie przyglądać się rynkowi taboru kolejowemu. Szuka dla siebie miejsca na tym trudnym rynku. Rozmawiamy z Hubertem Stępniewiczem, prezesem H. Cegielski – FPS, o najbliższych projektach, które mają pomóc zmieniać polską kolej.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: W jakie nowe projekty, po Feniksie 57, chce się zaangażować Cegielski? Hubert Stępniewicz, prezes H. Cegielski – FPS: Pracujemy w tej chwili nad koncepcją nowych pojazdów trakcyjnych, zaprojektowanych w całości w naszym zakładzie. Bardzo unikalnych o niezwykle ciekawym rozwiązaniu w zakresie napędu. Niszowych, ponieważ uważamy, że jako Fabryka Pojazdów Szynowych, powinniśmy szukać bardzo ciekawych nisz na rynku. Myślę, że w ciągu najbliższych tygodni będziemy to komunikowali. Ufam, że niedługo się spotkamy i przekażę więcej informacji.
Jaki udział w rozwoju polskiej kolei widzi dla siebie Cegielski? W jakim kierunku firma widzi swój rozwój?Mówmy o sektorze pojazdów kolejowych, bo kolej to jest zarówno pojazd, którym możemy wozić pasażerów bądź produkty, oraz infrastruktura. My się specjalizujemy w pojazdach i chcemy rozwijać naszą kompetencję w zakresie pojazdów pasażerskich. Nasz wkład będzie polegał na tym, że już wkrótce zaoferujemy przewoźnikom, ale również pasażerom, zupełnie nowe rozwiązanie jeżeli chodzi o pojazdy pasażerskie, które pozwolą przywrócić ruch kolejowy na takich liniach, gdzie do tej pory ruch nie występował. Pamiętajmy o tym, że wiele lat temu transport pasażerski był niezwykle popularną formą podróżowania. Niestety ten udział transportu został dość mocno zredukowany. Widzimy natomiast, że od dwóch lat on wraca. Pasażerowie są coraz bardziej zainteresowani, żeby się przesiadać z własnych samochodów lub autobusów na kolej.
Bo kolej jest dzisiaj już inna niż jeszcze kilka lat temu...Dokładnie. My tę kolej dalej będziemy zmieniać, bo będziemy proponować pasażerom zupełnie inny komfort podróżowania i nowe warunki podróży. Będziemy oferować nowe pojazdy przewoźnikom, ale jakie to będą konkretnie pojazdy, to zdradzę dopiero za jakiś czas.
Jaki udział w programie Luxtorpeda 2.0 widzi dla siebie Cegielski? Jesteśmy producentem wagonów pasażerskich. Jesteśmy w stanie wyprodukować wagony, które mogą być elementami składów Kolei Dużych Prędkości. 230 km/h dla wagonu, który miałby wyjechać od nas z zakładu to nie jest techniczne wyzwanie. Bez problemu jesteśmy w stanie zaprojektować i stworzyć wagon na większe prędkości. Możemy zaprojektować także pojazdy piętrowe. Mamy pewne przemyślenia i wbrew pozorom doświadczenie w tym zakresie. Myślimy również o nowych pojazdach trakcyjnych z napędami hybrydowymi.
Kierunków rozwoju widać zatem wiele.Są pewne przesłanki, z których można wywnioskować, w jakim kierunku będziemy się rozwijać. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało nam dofinansowanie na trzy projekty – spalinowy zespół trakcyjny o prędkości 160 km/h, dwunapędowy spalinowo-elektryczny szynobus oraz tramwaj niskopodłogowy z zasobnikiem energii.
To w jakiś sposób wyznacza nasze kierunki rozwoju, aczkolwiek wcale ich nie ogranicza. Gdzieś w tym obszarze wyznaczonym przez te projekty będziemy się poruszać jako Cegielski, dostarczając bardzo ciekawe produkty zarówno przewoźnikom jak i pasażerom, gwarantując zupełnie nowe doświadczenia w zakresie komfortu podróży.