Ministerstwa transportu Polski, Węgier, Słowenii i Słowacji chcą utworzenia transgranicznego korytarza transportowego, który ułatwiłby transport towarów koleją. Nie ma w nim jednak miejsca na wykorzystanie przejścia granicznego pomiędzy Łupkowem a Medzilaborcami.
Łupkowski tunel, znajdujący się na granicy Bieszczad i Beskidu Niskiego, jest fragmentem linii nr 107 prowadzącej z Nowego Zagórza do Łupkowa. Liczący 416 metrów długości przejazd pod wzniesieniem jest jedynym takim przejściem granicznym w Polsce. Liczący ponad 140 lat cud inżynierii nie jest jednak obecnie wykorzystywany w żaden sposób. Ostatnie złote czasy przejście przeżywało w latach 2010–2011, kiedy ze względu na zerwanie mostu nad Popradem zablokowane było przejście graniczne w Muszynie. Na ten okres datuje się też ostatnie rozkładowe pociągi łączące Zagórz i Łupków ze słowackimi Medzilaborcami. Później ruch przez tunel ustał niemal zupełnie.
Pasażerskie – tak, towarowe – nieOd majowego weekendu do Łupkowa, tuż przed granicą ze Słowacją, ponownie dojadą pociągi z Zagórza. Podkarpackie samorządy położone wzdłuż linii 107 dyskutują jednak ze Słowakami o możliwości powrotu choćby weekendowych pociągów transgranicznych. Być może stanie się to nawet w tym roku. Na wznowienie ruchu towarowego przez Łupków, Medzilaborce i dalej w kierunku Koszyc widoków jednak nie ma.
– Obecnie nie prowadzimy przez tunel w Łupkowie przewozów towarowych, zainteresowanie takimi przewozami z południowo-wschodniej Polski na Słowację jest zerowe – powiedział Michał Wyciślik z biura prasowego PKP Cargo.
Szansa na wykorzystanie górskiego przejścia granicznego pojawia się wraz z planami utworzenia Bursztynowego Korytarza, który ułatwiłby transport towarów z Węgier, Słowenii, Słowacji i Polski. PKP PLK nie planuje jednak ożywienia ruchu w Łupkowie.
Korytarz Bursztynowy nie wpłynie na ożywienie przejścia granicznego– Dotychczas nie było zakładane włączenie tunelu w Łupkowie do nowego korytarza towarowego nr 11, zwanego „Bursztynowym”. Jeżeli zostanie utrzymany aktualnie proponowany orientacyjny przebieg korytarza, to nie będzie on wykorzystywał tunelu w Łupkowie, gdyż do przebiegu korytarza zaplanowano już włączenie dwóch przejść granicznych – Zwardoń i Muszynę. Jednak obecnie w Komisji Europejskiej i w PKP PLK S.A. dopiero trwają analizy, które pozwolą na podjęcie ostatecznych decyzji które odcinki linii kolejowych zostaną włączone do nowego korytarza towarowego – powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Więcej o Bursztynowym Korytarzu przeczytasz
TUTAJ.