Ministerstwo Finansów przekazało do konsultacji projekt budżetu państwa na przyszły rok. Łączne wydatki na sektor kolejowy przekroczą sześć miliardów złotych.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 skonsolidowana kwota wydatków na transport i infrastrukturę transportową wyniesie 18,45 mld złotych. Na transport kolejowy i infrastrukturę kolejową przeznaczono 6,38 mld złotych (w tym 1,36 mld zł środków europejskich). Warto jednak dodać, że do tego dojdzie część pieniędzy z 1,8 mld zł zapisanych na „Wspieranie zrównoważonego rozwoju transportu”.
W kolejnych latach ta ostatnia pula ma być zresztą dużo większa i sięgnąć ponad 4 mld zł rocznie. Rząd planuje też także zwiększenie wydatków na kolej (a także na drogi) w następnych latach. Jak czytamy w projekcie, łącznie wydatki na kolej w latach 2017-2019 mają wynieść aż 34,18 mld zł. Dla porównania, na transport drogowy rząd
planuje wydać w przyszłym roku 9,62 mld złotych, a w ciągu najbliższych trzech lat łącznie 39,45 mld złotych.
Budżet zakłada wskaźnik efektywności wydatków na kolej na podstawie udziału długości eksploatowanych linii kolejowych „spełniających standardy” do ogólnej długości sieci. Ma on się podnieść z obecnych 79 proc. do 87,3 proc. w przyszłym roku, 90,1 proc. w 2018 roku i 92,8 proc. w 2019 roku. Celami określonymi dla zadania Wspieranie zrównoważonego rozwoju transportu są z kolei: Poprawa jakości połączeń kolejowych; Zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego oraz utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa urządzeń technicznych w transporcie drogowym, kolejowym i śródlądowym. Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywane będą najprostsze mierniki, takie jak liczba zakupionych pojazdów.
Jeżeli chodzi o szczegóły wydatków, to na finansowanie realizacji
Krajowego Programu Kolejowego przewidziano 2,46 mld złotych. Dotacja podmiotowa dla PKP Polskie Linie Kolejowe infrastruktury kolejowej ma wynieść 2,9 mld złotych. Jeśli chodzi o dotacje celowe, to w projekcie znajdziemy cztery znaczące dla sektora pozycje: dotację dla samej PKP PLK na 15 mln złotych, wspólną dotację PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe na poziomie 1 mld 784,3 mln złotych, dotację dla spółek przewozowych PKP Intercity i Przewozy Regionalne na kwotę 556,59 mln złotych oraz dla Urzędu Transportu Kolejowego na kwotę 4,38 mln złotych. Na rekompensatę za stosowanie ulg ustawowych przewidziano 448 mln złotych.
Dla porównania, w budżecie na 2016 rok zapisano dotację podmiotową dla PKP PLK w wysokości 2 747 902 złotych, 537,9 mln zł dla PKP IC i PR oraz tylko 938,5 mln zł dla PKP SA i PKP PLK. Te ostatnie wydatki wzrosną więc prawie dwukrotnie. Rośnie też dotacja dla UTK - z 3,31 mln złotych.
Tu znajdziecie informacje na temat Budżetu 2017 na:
Drogi
Transport wodny
Energetykę
Lotnictwo