Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odpowiedziało na obszerną interpelację śląskich posłów dotyczącą braku realizacji inwestycji związanej ze Śląską Koleją Aglomeracyjną. Częścią winy za ograniczenie zakresu projektu obarczono Koleje Śląskie. Publikujemy odpowiedź przewoźnika na zarzuty MIB.
– Przykro nam, że winą za nierealizowanie części projektu pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odcinku Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice” próbuje się obarczyć Koleje Śląskie. Wydaje nam się, że powinniśmy w tym miejscu jasno podkreślić pewien fakt: Koleje Śląskie są przewoźnikiem pasażerskim, a zarządcą infrastruktury odpowiadającym m.in. za realizację inwestycji są PKP Polskie Linie Kolejowe – czytamy w odpowiedzi na stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, które publikujemy
tutaj.
Niedopatrzenie MIB czy przekłamanie?
– Mamy nadzieję, że stwierdzenie, iż nasz zamiar co do przeniesienia zaplecza w rejon stacji Katowice nie był zgłaszany, wynika z niedopatrzenia po stronie autorów pisma, a nie celowego przekłamania. Koleje Śląskie zgłaszały bowiem fakt najmu bazy przy ulicy Raciborskiej w lutym 2016 roku – kierując pismo do Biura Planowania Strategicznego PKP Polskie Linie Kolejowe SA – ocenia przewoźnik i dodaje, że taka informacja została przekazana również do innych podmiotów, dla których ten fakt mógł być znaczący z racji planowania przestrzennego – jak np. Urząd Miasta Katowice.
Ponadto przedstawiciele Kolei Śląskich odbyli w 2016 roku kilka spotkań z przedstawicielami Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w celu uzgodnienia wspólnej koncepcji takiej przebudowy stacji Katowice, która nie zmniejszałaby funkcjonalności bazy KŚ (drastycznego ograniczenia możliwości dojazdu do peronów).
"Prezes Mamiński musiał wiedzieć o planach Kolei Śląskich"
– W rozmowach brali udział również przedstawiciele Przewozów Regionalnych (właściciela nieruchomości), Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Sosnowcu (na którego terenie planowany jest projekt) oraz Miasta Katowice. 18 października 2016 roku Koleje Śląskie poinformowały w piśmie do PKP Polskich Linii Kolejowych, że akceptują koncepcję układu torowego stacji Katowice opracowaną przez projektanta Dariusza Szczepińskiego – opisuję sprawę Michał Wawrzaszek, rzecznik samorządowego przewoźnika.
– W całej sprawie dziwi nas dodatkowo, że tezę jakoby Koleje Śląskie nie informowały o swoich zamiarach co do bazy w Katowicach przedstawia Pan Krzysztof Mamiński, prezes Zarządu PKP SA, który w ub. roku sprawował funkcję Prezesa Zarządu Przewozów Regionalnych. A ten właśnie podmiot był jedną ze stron, która była aktywnie zaangażowana w rozmowy na temat przebudowy stacji Katowice w ramach omawianego projektu. Przewozy Regionalne podzielały wówczas zdanie Kolei Śląskich, co do zasadności podtrzymania funkcjonalności bazy. Co więcej, Przewozy Regionalne jako właściciel nieruchomości jeszcze w 2012 roku zgłaszały do Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, że zaplecze przy ulicy Raciborskiej będzie nadal eksploatowane – dodaje rzecznik.