Utworzony przez Pesę i Polski Fundusz Rozwoju pool taborowy RCP ma swój wzór – firmę Railpool. Jak podkreśla prezes PFR Paweł Borys, ona również została powołana przez państwowy fundusz, więc polska inicjatywa nie powinna dziwić.
W ciągu dwóch lat spółka Rail Capital Partners ma zaoferować przewoźnikom towarowym osiem lokomotyw Gama z silnikiem dojazdowym. Umowa wspólników
została podpisana wczoraj przez Pesę i Polski Fundusz Rozwoju. Więcej na temat pierwszego polskiego poolu taborowego
piszemy tutaj.
Przykład z NiemiecUtworzony przez Pesę i Polski Fundusz Rozwoju pool taborowy RCP ma swój wzór – firmę Railpool. Jak podkreśla prezes PFR Paweł Borys, ta znana firma też została powołana przez państwowy fundusz, więc polska inicjatywa nie powinna dziwić. Jak tłumaczył dziennikarzom Borys, branża kolejowa może być jedną z dźwigni rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. O dobrych perspektywach świadczy ponad 60 mld euro ze środków unijnych, które mają zostać zainwestowane w infrastrukturę do 2023 roku.
Perspektywy samego poolu RCP jego zdaniem wzmacnia fakt, że średni wiek lokomotyw towarowych w Polsce to 35–40 lat, w związku z czym w najbliższych latach kilkaset z nich będzie wymagać wymiany. Wątpliwości może budzić jednak to, że polski państwowy fundusz angażuje się tak intensywnie w prywatne przedsięwzięcie biznesowe. Zdaniem prezesa PFR nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ jest to model znany z największych europejskich rynków. – W 2008 roku nasz niemiecki odpowiednik – KfW – powołał spółkę Railpool, która do dziś osiągnęła dużą skalę działalności. Wierzymy, że podobny sukces czeka też RCP – powiedział Borys.
Długofalowy plan
Szef marketingu rynku lokomotyw Pesy Ireneusz Kozłowski, który odpowiada w Pesie za ten projekt zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt. Według wszystkich deklaracji, obecna perspektywa finansowa UE będzie ostatnią, w której Polska otrzyma tak duże środki. – Po 2023 samorządy i przewoźnicy będą musieli znaleźć inne źródła finansowania taboru – mówi Kozłowski. Do tego czasu powołany teraz Rail Capital Partners ma osiągnąć odpowiednią skalę działalności, by móc realnie uczestniczyć w tym procesie oferując także przewoźnikom pasażerskim tabor na wynajem jako alternatywę dla kupna. Zdaniem Pawła Borysa docelowy potencjał poolu ma być podobny do pozostałych przedsiębiorstw tego typu w Europie i liczyć od 150 do 300 sztuk taboru.