Fot. Piotr KałaBogusław Kowalski doradza PKP SA. MIB prosi o wyjaśnienia
Bogusław Kowalski, który w grudniu ubiegłego roku po dwóch dniach kierowania PKP SA zrezygnował z posady prezesa państwowej spółki, obecnie kieruje grupą doradców pracujących na zlecenie PKP SA.
Były prezes świadczy na rzecz państwowej spółki usługi w ramach Instytutu Międzynarodowej Współpracy Gospodarczej. Jak poinformował Puls Biznesu, pierwsza faktura za usługi doradcze na rzecz PKP SA została wystawiona w styczniu 2016 roku, czyli zaledwie miesiąc po zakończeniu dwudniowej prezesury Bogusława Kowalskiego. Faktury z kolejnych miesięcy opiewać mają na łącznie około 25 tys. zł netto. Ostatnia datowana jest na 8 lipca.
Od wielu lat pracuję w branży kolejowej. Mam doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwami kolejowymi, pracowałem także w samorządzie i w parlamencie oraz nadzorowałem rynek kolejowy jako wiceminister transportu [w latach 2006-07 – przyp. red.]. Po rezygnacji z funkcji prezesa PKP, wróciłem do świadczenia usług doradczych — skomentował ten fakt na łamach Pulsu Biznesu.
Kowalski: IPN mojego oświadczenia nie kwestionuje
Kowalski prezesem PKP SA był przez dwa dni – od 11 do 13 grudnia 2016. Z kierowania kolejowym gigantem zrezygnował bardzo szybko – gdy w mediach pojawiły się doniesienia o jego współpracy ze Służbą Bezpieczeństwa od roku 1987.
– Uważam, że prezes PKP SA, biorąc pod uwagę wcześniej wymienione cele, musi łączyć różne środowiska. Zostałem niesłusznie zaatakowany przez jedno z nich w sytuacji, gdy trwały rozmowy ze związkami zawodowymi np. w PKP Cargo. Nie było sensu tej sytuacji komplikować. Pragnę przypomnieć, że zrzekłem się jakichkolwiek form wynagrodzenia czy odpraw z tytułu pełnionej funkcji w PKP SA – mówił Bogusław Kowalski cytowany przez Polską Agencję Prasową.
– Sam wystąpiłem do Instytutu Pamięci Narodowej o potwierdzenie zgodności mojego oświadczenia ze stanem faktycznym. W 2008 roku, Instytut Pamięci Narodowej potwierdził brak podstaw do kwestionowania prawdziwości mojego oświadczenia. Nie byłem współpracownikiem SB i nie znam żadnych dokumentów, na podstawie których można tak stwierdzić. Bezpieka w czasach PRL-u zakładała różne teczki różnym osobom, często także fałszywe. Ci, którzy dzisiaj tak chętnie ferują wyroki, nie mają dużego pojęcia o tym jak niska jest wiarygodność wielu akt SB. Tak samo oskarżanych było wiele znanych osób, na które SB „coś” miało w teczkach a okazały się one niewinne – mówi Bogusław Kowalski. – Wydawało mi się, że do pełnienia funkcji prezesa PKP SA potrzebne jest przygotowanie merytoryczne i doświadczenie w funkcjonowaniu struktur państwowych. Dlatego zdecydowałem się ubiegać o to stanowisko. Ale skoro jakaś część środowiska nie akceptowała mojej kandydatury z innych powodów, aby nie tworzyć niepotrzebnych podziałów, zrezygnowałem – dodaje.
Okazuje się, że Kowalski, mimo że zrezygnował z kierowania PKP SA, to jednak wciąż ze spółką współpracuje. Co na to Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa?
– Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zwróciło się do PKP SA o przekazanie szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie – informuje Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy MIB.
Bogusław Kowalski chce współpracować z PKP SA
W rozmowie przeprowadzonej w lipcu tego roku Bogusław Kowalski podsumował swoją dotychczasową działalność na kolei i wspomniał krótko o tym, że zamierza nadal współpracować z PKP SA.
– Od początku mojej działalności publicznej współpracowałem z PKP SA i innymi spółkami z grupy. Dzięki tej współpracy powstało wiele wartościowych inicjatyw legislacyjnych i projektów inwestycyjnych. W tym czasie zmieniały się układy polityczne, ale zawsze udawało się zrobić coś pozytywnego dla kolei. Ostatnio, od mniej więcej 2011 roku współpracuję z wieloma instytucjami i firmami kolejowymi jako ekspert, dzieląc się wiedzą. Wśród nich były spółki z Grupy PKP takie jak PKP Cargo czy PKP Intercity. Byłem aktywny w działaniach doradczych na rzecz PKP SA i Ministerstwa Transportu – mówi Kowalski w rozmowie. – W tym czasie wykonałem samodzielnie lub w grupie ekspertów usługi doradcze dotyczące między innymi systemu opłat za korzystanie z linii kolejowych, ponoszonych przez przewoźników towarowych na rzecz PKP PLK. W ramach prac nad IV Pakietem Kolejowym UE w 2013 roku dla Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej analizowaliśmy możliwe rozwiązania zapewniające skuteczny i niedyskryminacyjny dostęp do odpowiedniego taboru kolejowego dla operatorów pragnących świadczyć usługi publiczne. W 2014 roku w tym samym kontekście przygotowywaliśmy studium znaczenia rynku przewozów regionalnych i aglomeracyjnych dla rozwoju PKP Intercity SA na zlecenie tego przewoźnika – opisuje realizowane projekty, z których duża część powstała w ramach prac Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. W rozmowie Bogusław Kowalski zapowiedział, że mimo rezygnacji z kierowania PKP SA, zamierza współpracować ze spółką.
– Nie wykluczam mojego wsparcia dla zarządu PKP SA w ważnym procesie budowania siły polskich kolei w nowych realiach gospodarczych, społecznych i politycznych. Aktualnie Instytut Międzynarodowej Współpracy Gospodarczej, w którym pracuję, konsultuje zmiany legislacyjne wynikające z przygotowywanej nowej strategii PKP SA na najbliższe lata, także w związku z IV Pakietem, który ma zostać uchwalony jesienią. Efekty tej pracy będą widoczne w IV kwartale tego roku. Polska kolej bardzo potrzebuje nowych idei, koncepcji, pomysłów na usprawnienie inwestycji i skuteczne konkurowanie z innymi formami transportu. Mam nadzieję, że w tym wielkim procesie znajdzie się miejsce i na mój skromny wkład – powiedział.
PKP SA: Z Bogusławem Kowalskim współpracujemy na jasnych zasadach
PKP SA informuje, że współpraca z IMWG kierowanym przez Bogusława Kowalskiego dotyczy strategii rozwoju PKP SA. Przygotowuje ją Biuro Strategii PKP SA wraz z biurami właściwymi ds. nieruchomości, finansów, prawnym i kontrolingu. Prace nad strategią rozpoczęły się niezwłocznie po powołaniu nowego zarządu PKP SA, czyli jeszcze w grudniu 2015 r.
Strategia jest dokumentem, który obejmuje wszystkie aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa, a w przypadku Grupy PKP kilkunastu należących do niej spółek. Nad strategią pracuje w PKP SA kilkadziesiąt osób i kilkanaście biur merytorycznych.
– Ze względu na wagę przedmiotu i zakres prac do wykonania, PKP SA współpracuje przy opracowaniu strategii z zewnętrznymi podmiotami, m.in. w obszarze analiz i prognoz finansowych oraz Instytutem Międzynarodowej Współpracy Gospodarczej w zakresie przygotowania strony legislacyjnej będącej następstwem projektowanych zmian w obszarze prawa krajowego i międzynarodowego, w szczególności prawa Unii Europejskiej (IV pakiet kolejowy) oraz przeprowadzenia analiz dotyczących modeli funkcjonowania kolei narodowych w dużych krajach członkowskich UE – informuje Jolanta Kuczyńska, dyrektor biura komunikacji i marketingu PKP SA. – Wykonane przez IMWG zlecenie umożliwi PKP SA przełożenie zapisów strategii na konieczne zmiany legislacyjne w ponad dwudziestu obszarach tematycznych, w tym dotyczących: restrukturyzacji PKP, transportu kolejowego, samorządu terytorialnego, transportu zbiorowego i finansów publicznych – dodaje.
Biuro komunikacji i marketingu informuje, że PKP SA angażuje do współpracy różnych ekspertów, którzy mają duże doświadczenie i wiedzę w swoich obszarach. – Rezygnacja z zajmowanego stanowiska nie oznacza jakiegokolwiek zakazu współpracy na jasnych i zgodnych z procedurami zasadach – czytamy w oświadczeniu wydanym przez PKP SA.
– IMWG realizując umowę, angażuje grono ekspertów, wśród których jest Pan Bogusław Kowalski. Jako ekspert rynku kolejowego Pan Kowalski współpracuje ze spółkami Grupy PKP i ministerstwem właściwym ds. transportu od 2012 roku. W tym czasie wykonał samodzielnie lub w grupie ekspertów usługi doradcze dla PKP Cargo, PKP Intercity i dla Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju – pisze Jolanta Kuczyńska podając też listę firm, dla których pracował były prezes PKP SA. Należą do nich takie firmy jak Pol-Miedź Trans, Orlen Koltrans, Newag, Kombud, Thales Polska, Pluton SA (Ukraina), Wirtschaftsförderung Sachsen GmbH (Niemcy) a także kilkadziesiąt samorządów miejskich, powiatowych i wojewódzkich (m.in. MZK Tychy, Urząd Miasta Inowrocław, Urząd Miasta Mława, Starostwo Powiatowe w Hajnówce, Samorząd Województwa Mazowieckiego).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.