W rozpisanym przez zarządcę infrastruktury przetargu na opracowanie dokumentacji przedprojektowej (studium wykonalności) dla rewitalizacji linii kolejowej nr 288 na odcinku Nysa – Brzeg wpłynęło 7 ofert. Przetarg okazał się ekspresowy, bowiem PKP PLK ogłosiły go 17 stycznia, natomiast po dwóch tygodniach już doszło do otwarcia ofert. Inwestycja będzie prowadzona w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014–2020.
Jest to jedna z najstarszych linii kolejowych w Polsce, która została zbudowana przez przedsiębiorstwo Neisse – Brieger Eisenbahngesellschaft. W całości otwarto ją dla ruchu w 1848 roku. Obecnie autobusy szynowe uruchamiane między Brzegiem a Nysą przez Przewozy Regionalne jeżdżą po linii 288 z prędkością od 40 do 80 kilometrów na godzinę, co sprawia, że podróż trwa aż godzinę. Konstrukcyjna prędkość linii to jednak 120 km/h i taka ma zostać przywrócona na większości odcinków. Dzięki temu podróż ma skrócić się niemal o połowę.
Wiadomo już, że w ramach prac, które mają być zakończone do 2020 roku, będzie trzeba naprawić most między Nysą a Chróściną, wymienić podkłady i szyny kolejowe, a także zmodernizować przejazdy kolejowe, poprawiając widoczność na nich. PLK prawdopodobnie zabuduje też nowy system sterowania ruchem kolejowym, ponieważ obecny identyfikuje jako „przestarzały i o skomplikowanej obsłudze”. Zwraca też uwagę na niedostosowanie lokalizacji przystanków do siedzib ludzkich.
PKP PLK otworzyły już oferty w postępowaniu przetargowym. Do zamawiającego wpłynęło ich siedem, jednak tylko trzy mieszczą się w kosztorysie. PKP PLK przygotowały budżet w kwocie 885,6 mln zł brutto. Jednak nie tylko cena stanowi jedyne kryterium wyboru oferty. Stanowi ona 80% wagi, zaś 20% to skrócenie terminu realizacji inwestycji.
Najtańszą ofertę na wykonanie studium wykonalności złożyło Schuessler-Plan Inżynierzy z warszawy na kwotę 613,8 tys. zł brutto. Wykonawca zadeklarował, że na wykonanie zadania potrzebuje 269 dni, oznacza to skrócenie terminu realizacji o 5 dni. Kolejna oferta jest już dużo droższa, jednak nadal mieści się w założonym przez PKP PLK budżecie. TPF z Warszawy zaproponował ofertę na 857 tys. zł i 254 dni (skrócenie terminu o 20 dni). Trzecia oferta z kolei pochodzi od WYG International z Warszawy – 859 tys. zł brutto i 254 dni.
Reszta ofert wykracza poza kosztorys. Do przetargu stanęli także Multiconsult Polska – 1,04 mln zł i 274 dni (brak skrócenia terminu), konsorcjum IDOM Inżynieria – 1,8 mln zł brutto i 254 dni, BBF z Poznania – 1,6 mln zł i 254 dni oraz konsorcjum Koltech i Safege – 1,2 mln zł i 254 dni. Na pytanie, w jakim standardzie będzie zaprojektowana i przebudowana linia, konkretną odpowiedź da dopiero studium wykonalności.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.