PKP PLK chce dalej podnosić prędkość w korytarzu kolejowym E65. Pod koniec przyszłego roku z Warszawy do Gdańska mamy pojechać w dwie i pół godziny, a do Katowic i Krakowa w 2 godziny 10 minut.
O przygotowaniach PKP PLK do podnoszenia prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej pisaliśmy
tutaj oraz
tutaj. Obecnie, mimo wcześniejszych zapowiedzi, z prędkością 200 km/h można jechać jedynie na odcinku Zawiercie – Olszamowice.
Przeprogramują system sterowania ruchem
Oprócz konieczności przebudowy obiektów inżynieryjnych, jedną z przeszkód przy podwyższaniu prędkości na kolejnych odcinkach CMK jest konieczność przeprogramowania urządzeń europejskiego systemu sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS poziomu 1. PKP PLK zapowiedziały właśnie zlecenie dostawcy urządzeń – firmie Thales – zaprogramowania urządzeń systemu ERTMS/ETCS na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Idzikowice w celu umożliwienia prowadzenia ruchu pociągów z prędkością maksymalną 200 km/h.
Jak tłumaczy Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK, wykonawca zainstaluje dodatkowe aplikacje odpowiednie do wyższych parametrów linii. – Realizacja tego zadania możliwa jest dopiero po
przebudowaniu układu torów na stacji w Grodzisku Mazowieckim i ustaleniu lokalizacji urządzeń ETCS – tłumaczy Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Nie wiadomo jeszcze, jaką kwotę za zaprogramowanie urządzeń otrzyma Thales.
Co ciekawe, 31 lipca 2014 roku firma Thales
otrzymała zamówienie na zaprogramowanie urządzeń systemu ETCS dla prędkości 200 km/h na całym odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie. PKP PLK miały zapłacić za to Thalesowi 6,5 mln złotych brutto. Dlaczego teraz przyznaje ponowne zamówienie na część tego samego odcinka? – Zadanie inwestycyjne zostało zrealizowane w części południowej do Zawiercia. W zakresie modernizacji północnego odcinka CMK, w związku ze zmianą terminów, umowa z firmą Thales została bezkosztowo rozwiązana – tłumaczy Jakubowski.
Podwyższą prędkość i skrócą czas jazdyWprowadzenie prędkości 200 km/h na północnym odcinku CMK od Grodziska Mazowieckiego PKP PLK planuje od rozkładu jazdy 2017/18. Jak zakłada zarządca infrastruktury, z Warszawy zarówno do Katowic, jak i do Krakowa pojedziemy wówczas w dwie godziny i dziesięć minut.
Skrócenie czasu jazdy ze względu na zakończenie prac i uruchomienie ETCS zapowiadane jest też
na północnym odcinku linii E65 z Warszawy do Gdańska. Przejazd najszybszym pociągiem ma trwać od grudnia 2017 roku dwie i pół godziny.
Zlecają też utrzymanie systemu
To nie jedyne zlecenie dla Thalesa związane z systemem ETCS na CMK. PKP PLK poinformowała o przyznaniu firmie zamówienia na wykonanie usług utrzymaniowo-serwisowych systemu ETCS poziom 1 na odcinku linii CMK Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie w latach 2016–2019. O planowanym zamówieniu
pisaliśmy już w ubiegłym roku.
Jak tłumaczył zarządca infrastruktury, zadanie może być świadczone tylko przez Thales, ponieważ wymaga ono „dysponowania wiedzą w zakresie systemu ETCS w wersji zainstalowanej na linii, tj. AlTrack 6413 – a ma ją tylko dostawca". Do tego Thales jest też właścicielem majątkowych praw autorskich do własnych rozwiązań technicznych. Wykonawca składając ofertę i realizując zabudowę systemu ETCS poziom 1 na CMK za każdym razem zaznaczał, że uznaje takie informacje za tajemnicę przedsiębiorstwa. Według opublikowanego już ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, za utrzymanie systemu przez 43 miesiące Thales otrzyma 11 527 670,51 złotych netto (ponad 14 mln złotych brutto).