Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bliżej elektryfikacji linii kolejowych w Borach Tucholskich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Bliżej elektryfikacji linii kolejowych w Borach Tucholskich
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plPociąg Arrivy RP w Wierzchucinie
Trwa obecnie realizacja studium wykonalności, które ma pokazać zasadność elektryfikacji kilku linii kolejowych w obrębie Borów Tucholskich. Realizacja w przyszłości tej inwestycji może odmienić oblicze transportu kolejowego na styku woj. pomorskiego i kujawsko-pomorskiego.

Realizowane obecnie studium dotyczy modernizacji i elektryfikacji następujących odcinków linii kolejowych:

• Tczew – Czersk – Chojnice – Wierzchowo Człuchowskie (linia 203);
• Chojnice – Człuchów (linia 210) wraz z przeanalizowaniem budowy nowego odcinka, tzw. bajpasu człuchowskiego, na odc. Człuchów – Wierzchowo Człuchowskie;
• Wierzchucin – Tuchola – Chojnice (linia 208);
• Lipowa Tucholska – Szlachta – Czersk – Bąk (ciąg linii 743/744/215; studium zakłada również analizę zasadności odbudowy łącznicy omijającej stację Szlachta) wraz z odcinkiem Szlachta – Śliwice (linia 215).

Co może zmienić „człuchowski bajpas”?

Budowa „bajpasu człuchowskiego” miałaby dwa cele. Po pierwsze, pozwoliłoby to na skierowanie wszystkich pociągów łączących Piłę z Chojnicami trasą przez Człuchów, co przyczyniłoby się do zminimalizowania zjawiska wykluczenia komunikacyjnego tego kilkunastotysięcznego miasta na styku trzech województw (pomorskiego, zachodniopomorskiego, wielkopolskiego). Po drugie – jeśli w przyszłości udałoby się również przebudować układ torowy na stacji Piła Gł. – zarysowałaby się szansa np. na uruchomienie pociągów w relacji z Trójmiasta do Poznania, alternatywną do obecnej trasą przez Chojnice, Człuchów, Piłę.

Uzupełnienie dla „węglówki”

Z kolei modernizacja i elektryfikacja pozostałych odcinków, to działanie komplementarne wobec planowanej na najbliższe lata modernizacji linii kolejowej 201 („magistrali węglowej”). Pisaliśmy już w „Rynku Kolejowym” , że w kontekście planowanej elektryfikacji całej linii kolejowej 201, pozostawienie bez elektryfikacji odcinków do Chojnic i Czerska, byłoby bardzo problematyczne z punktu widzenia sprawnego prowadzenia ruchu pasażerskiego. Część odcinków byłaby bowiem zelektryfikowana, a część nie. Natomiast elektryfikacja również odcinków wskazanych wyżej, po pierwsze umożliwiłaby na utworzenie zupełnie innej, bardziej atrakcyjnej niż obecnie oferty połączeń obsługujących Chojnice. A po drugie, pojawiłaby się szansa na znaczące zwiększenie roli Czerska jako węzła przesiadkowego w południowej części woj. pomorskiego.

Gdyby odcinek Lipowa Tucholska – Szlachta – Czersk – Karsin – Bąk nie został zelektryfikowany, to, przy elektryfikacji „węglówki”, prawdopodobnie przerwana zostałaby istniejąca linia komunikacyjna Czersk – Wierzchucin – Bydgoszcz, a jednocześnie niemożliwe stałoby się odtworzenie połączeń Gdynia/Gdańsk – Kościerzyna – Karsin – Czersk – Bydgoszcz. To spowodowałoby zarówno dalsze wykluczenie komunikacyjne mieszkańców tego obszaru, jak i znacząco utrudniłoby obsługę turystyczną Borów Tucholskich.

Nowa rola węzła w Czersku?

Natomiast elektryfikacja trasy Lipowa Tucholska – Czersk – Bąk, pozwoliłaby nie tylko na utrzymanie (i rozwój) ruchu regionalnego, ale też, na co należy zwrócić kluczową uwagę, stworzyłaby potencjał do uruchomienia tą trasą przewozów dalekobieżnych. W kontekście bowiem zatwierdzonej już budowy „kolejowej obwodnicy Kartuz” (łącznicy umożliwiającej jazdę pomiędzy Trójmiastem i Kościerzyną przez Kartuzy bez konieczności zmiany kierunku), całkiem realne staje się myślenie o możliwości zmiany trasy części pociągów PKP Intercity pomiędzy Bydgoszczą i Gdynią. Niektóre pociągi dalekobieżne mogłyby kursować przez Czersk, Kościerzynę, Kartuzy i dalej linią PKM do Gdańska (ze zmianą kierunku od razu w Gdańsku Wrzeszczu albo z wjazdem „kieszeniowym” do Gdańska Gł.), a następnie do Gdyni. Co więcej – przynajmniej w okresie wakacyjnym pociągi te mogłyby zatrzymywać się w popularnych miejscowościach wypoczynkowych w Borach Tucholskich i na Pojezierzu Kaszubskim.

Do tego, elektryfikacja opisanych odcinków stanowiłaby potencjał dla utworzenia w Czersku ważnego węzła przesiadkowego, pomiędzy pociągami kursującymi w relacji Trójmiasto – Bydgoszcz oraz Trójmiasto/Tczew – Chojnice
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tabor kolejowy coraz bardziej ekologiczny, a co z ekonomią?

Tabor i technika

Ukraina uruchamia pierwsze pociągi elektryczne z Kijowa do Czerkas

Pasażer

Jest 13 ofert na elektryfikację mazurskiej linii 38. Drogo

Infrastruktura

Saksonia domaga się elektryfikacji linii kolejowej z Drezna do Görlitz

Infrastruktura

Zobacz również:

Tabor kolejowy coraz bardziej ekologiczny, a co z ekonomią?

Tabor i technika

Ukraina uruchamia pierwsze pociągi elektryczne z Kijowa do Czerkas

Pasażer

Jest 13 ofert na elektryfikację mazurskiej linii 38. Drogo

Infrastruktura

Saksonia domaga się elektryfikacji linii kolejowej z Drezna do Görlitz

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5