Bezprzewodowy Internet w pociągach należących do PKP Intercity to temat rzeka. Z redakcją „Rynku Kolejowego” skontaktował się poirytowany Czytelnik, zwracający uwagę na to, że cześć stron internetowych została zablokowana przez partnera PKP Intercity – T-Mobile.
Na pokładzie pociągów EIC i części IC, w których funkcjonuje Wi-Fi zapewnione przez T-Mobile, jest problem z obsługą wybranych stron internetowych. To wszystko dzieje się po długotrwałej rejestracji, w której dostawca usługi wymaga podania numeru telefonu (gdy nie jesteśmy w T-Mobile) do otrzymania smsa uruchamiającego Wi-Fi, oraz wyrażenia zgody na otrzymanie ofert od usługodawcy.
– T-Mobile i PKP Intercity wymagają wykonania bardzo wielu czynności przed otrzymaniem połączenia. Gdy już do tego dojdzie, okazuje się, że zasięg jest mizerny a ponadto system blokuje np. portal Youtube. Mam doświadczenia z Internetem dostępnym na pokładzie pociągów w Czechach. Jakość łącza u naszych południowych sąsiadów jest dużo lepsza – mówi pan Rafał, Czytelnik „RK”.
Indagowane o przyczyny blokady niektórych portali internetowych PKP Intercity przekazało odpowiedź swojego partnera – T-Mobile.
– Punkt 1.7. regulaminu usługi „HotSpot T-Mobile” mówi, że "Operator zastrzega sobie możliwość ograniczania dostępu do niektórych funkcjonalności usług/ usług sieciowych, powodujących degradację jakości HotSpot T-Mobile" – informuje dostawca usługi.
– Aby zapewnić pasażerom możliwość korzystania z Internetu, w pociągu zostały zrealizowane dedykowane instalacje, które zapewniają lub wzmacniają zasięg wewnątrz pociągów, co zwiększa komfort korzystania z usługi. Żeby jednak usługa była dostępna dla jak największej liczby osób jednocześnie, są wprowadzane ograniczenia w dostępie do wybranych serwisów, w szczególności streamingowych, które najintensywniej wykorzystują pojemność sieci i mogą ograniczać możliwości korzystania z usługi współpasażerom. Dzięki takim ustawieniom znacznie więcej osób może jednocześnie surfować po sieci, korzystać z poczty internetowej i innych usług dostępnych przez Internet – wyjaśnia przedstawiciel T-Mobile.
Takie działanie dostawcy ma jednak swoich zwolenników. Korzystanie z serwisów rozrywkowych rzeczywiście utrudnia bowiem pracę z Internetem na pokładzie. Dobrym tego przykładem jest np. Polski Bus, gdzie Internet dostępny jest bez ograniczeń, jednak tam Wi-Fi dostępne bywa jedynie dla garstki pasażerów. Przypomnijmy, że bezprzewodowego Internetu wciąż nie ma na pokładzie sztandarowych pociągów EIP obsługiwanych składami zespolonymi Pendolino. Na początku roku były już prezes Jacek Leonkiewicz wspominał, że Wi-Fi pojawi się w nich w połowie roku. Nic na to jednak nie wskazuje.