Obecnie przejazd 41 kilometrów z Krakowa Płaszowa do Spytkowic trwa godzinę. Sytuacja ma się poprawić w przyszłym roku - zarządca infrastruktury chce wydać prawie 50 mln zł na remont linii nr 94.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły już przetarg na opracowanie dokumentacji i roboty budowlane na odcinku Kraków Swoszowice - Spytkowice i Brzeźnica – Przeciszów. Inwestycja zostanie przeprowadzana w ramach zadania "prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Oświęcim" Krajowego Programu Kolejowego.
Przedmiotem zamówienia jest poprawa parametrów linii 94 w trybie „projektuj i buduj" na odcinkach Kraków Swoszowice – Skawina (km 6,678 – 14,663) i Podbory Skawińskie – Spytkowice (km 18,990 – 41,360). Oznacza to, że prace obejmą długą, łącznie 30–kilometrową część linii.
PLK szacuje, że remont pochłonie 38,95 mln złotych netto, czyli prawie 47 mln zł brutto. Na realizację wszystkich prac oraz projektu przeznaczono 405 dni. Otwarcie ofert w przetargu zaplanowano na drugą połowę sierpnia.
Linia kolejowa nr 94 nie jest w najlepszym stanie. Po przeprowadzonych w ubiegłym roku pracach na odcinku Podbory Skawińskie – Przeciszów prędkość pociągów wzrosła do 100 km/h, ale to jedynie 8-kilometrowy odcinek. Na części trasy pociągi muszą zwalniać nawet do 40 km/h, dlatego przejazd 35 kilometrów z Krakowa Swoszowic do Spytkowic trwa od 49 do 56 minut, a całą linię (64 kilometry) z Krakowa do Oświęcimia pociąg regionalny pokonuje w ponad półtorej godziny.
Rys. openstreetmap.org