PKP Polskie Linie Kolejowe poważnie zabrały się za poprawę parametrów linii kolejowej nr 281 na odcinku między Jarocinem, Wrześnią a Gnieznem. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego zapowiedział uruchomienie pociągów pasażerskich na tej linii.
O pracach na linii 281, które prowadzą do systematycznej poprawy warunków prowadzenia ruchu i przyspieszenia pociągów pisaliśmy
tutaj.
Prace przy linii podnoszą jej parametryW 2017 roku zakończono już prace na odcinku Żerków – Orzechowo w torze nr 1, co pozwoliło na podniesienie prędkości dla pociągów osobowych do 120 km/h. Podobne prace prowadzone są w torze nr 1 z Jarocina do Żerkowa (zakończenie planowane w III kwartale 2017 r.). W 2017 roku prace mają objąć także odcinek Miłosław – Orzechowo, w 2018 roku planowana jest wymiana nawierzchni na odcinkach Książno – Września. Na odcinku Września – Gniezno prędkość do 120 km/h będzie systematycznie podnoszona w latach 2017-2018.
Na linii nie należy spodziewać się powrotu pociągów dalekobieżnych, jednak łącząca trzy stacje węzłowe linia ma idealne warunki do prowadzenia po niej pociągów regionalnych. Do reaktywacji pociągów nie doszło, mimo pierwotnych zapowiedzi, od nowego rozkładu jazdy wprowadzonego 11 grudnia 2016 roku.
Przewozy planowane od czerwca
– Jako kluczowy warunek wznowienia przewozów kolejowych na linii uznano przystosowanie linii przez PKP PLK do oczekiwanych przez organizatora standardów technicznych, w tym przede wszystkim prędkości, która pozwoliłaby na zachowanie konkurencyjności z innymi środkami transportu – informuje Departament Transportu wielkopolskiego urzędu marszałkowskiego. – Uwzględniając podjęte działania w zakresie poprawy stanu technicznego linii, Samorząd Województwa zaplanował w rozkładzie jazdy pociągów 2016/2017 wznowienie przewozów pasażerskich na odcinku Jarocin – Września – Gniezno. Zakłada się, że uruchomienie przewozów na w/w odcinku nastąpi w połowie 2017 roku – czytamy w mailu do redakcji „RK”.
UMWW zaplanował na linii 8 par pociągów w porannych i popołudniowych szczytach komunikacyjnych, z czego 7 par uruchomionych zostanie na odcinku Gniezno – Jarocin – Gniezno, a jedna para na odcinku Września – Gniezno – Września. Przewoźnikiem na linii najprawdopodobniej będą Koleje Wielkopolskie.