Zarząd PKP Cargo przedstawił propozycje zmian statutu spółki, które zakładają m.in. zniesienie zakazu zasiadania w radzie dla członków funkcyjnych związków zawodowych. Zdaniem przedstawiciela kolejowej „Solidarności”, to krok w dobrym kierunku.
Propozycje nowego brzmienia niektórych zapisów statutu PKP Cargo to powrót do zapisów, które obowiązywały przed zmianami dokonanymi w listopadzie ubiegłego roku, o których pisaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj. Propozycje dotyczą kilku punktów.
Po pierwsze zgodnie z nowym brzmieniem statutu członek zarządu wybierany spośród kandydatów zgłoszonych przez pracowników nie będzie już musiał posiadać wykształcenia wyższego magisterskiego lub równorzędnego. Według proponowanego nowego brzmienia statutu wystarczy wykształcenie wyższe.
Zgoda na członków funkcyjnych
Po drugie, zniesiono zapis mówiący, że członek rady nadzorczej: „nie może jednocześnie pełnić funkcji z wyboru lub zasiadać w organach zakładowej, ponadzakładowej lub ogólnokrajowej organizacji związkowej, federacji związków zawodowych lub konfederacji związków zawodowych”. Zniesiono też wymóg wyższego wykształcenia dla członków rady nadzorczej.
Propozycje zmian opublikowano 11 stycznia, a zostaną poddane pod obrady nadzwyczajnego walnego zgromadzenia spółki, któe odbędzie się 8 lutego.
Propozycje wychodzą naprzeciw postulatom związkowców
– Apelowaliśmy o zmianę zapisu statutu dotyczącego członków rady nadzorczej, gdyż uważaliśmy że był dyskryminujący dla dużej grupy pracowników PKP Cargo mianowicie członków funkcyjnych związków. Zakaz zasiadania w radzie miałby uzasadnienie w przypadku wysokich rangą działaczy jak np. przewodniczących sekcji, ale dotyczył wszystkich członków funkcyjny w tym np. delegatów – komentuje Henryk Grymel, przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ Solidarność.
Zakaz ten znalazł się w statucie spółki. Ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” nie zakładała takiego ograniczenia dla członków rady nadzorczej.
– Naszym zdaniem był to złośliwy zapis poprzednich władz PKP Cargo, które szły na wojnę ze związkami zawodowymi. Dzisiaj przywrócono normalność. Gdyby ten zapis statutu został utrzymany, to rozważaliśmy nawet wniesienie tej kwestii do rozpatrzenia w sądzie. Na szczęście nasze apele zostały wysłuchane i dyskryminujący zapis wykreślono – mówi Grymel.
Lepszy dialog z władzą
Związki zawodowe liczą na pozytywne rozwiązanie sporu w spółce po wyborze nowego zarządu.
– W tej chwili mamy zawieszony strajk i czekamy na powołanie nowego zarządu PKP Cargo, z którym liczymy na osiągnięcie porozumienia. Nowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk krytykował strukturę zarządzania spółką wprowadzoną przez poprzedni zarząd i liczymy, że takie kwestie, które były przedmiotem sporu jak pionizacja zostaną zmienione. Pierwsze sygnały są dla nas pozytywne, widzimy, że nowe władze stawiają bardziej na dialog ze stroną społeczną – stwierdza szef kolejowej „Solidarności”.