Podkarpacki urząd marszałkowski przygotowuje się do wznowienia połączeń przez Przełęcz Łupkowską. Malowniczą trasą na Słowację pojadą dwie pary weekendowych pociągów wakacyjnych: po jednej z Rzeszowa i Sanoka. Jak zapewnia polski organizator, podróże będą niedrogie.
Koleje Słowackie ogłosiły przed kilkoma dniami rozkład jazdy wakacyjnych połączeń z Rzeszowa i Sanoka do Medzilaborzec. Po kilku latach przerwy regularne pociągi pasażerskie powrócą więc na graniczny odcinek Łupków – Medzilaborce, gdzie zapewniona będzie możliwość przesiadki na połączenia w głąb Słowacji. Międzynarodowe kursy realizowane mają być w soboty i niedziele od 1 lipca do 3 września tego roku.
Duże zainteresowanie pociągami na linii łupkowskiejW oba weekendowe dni do granicznego miasta po stronie słowackiej dotrze bezpośredni pociąg z Rzeszowa. Na stację Medzilaborce przyjedzie o 10:24, a o 10:28 odjedzie z niej skomunikowany kurs do Humennégo. W drogę powrotną z Medzilaborzec będzie można wyruszyć o 17:48, również po skomunikowaniu z pociągiem Humenné – Medzilaborce. W rozkładzie jazdy przewidziano także parę połączeń Medzilaborce – Sanok – Medzilaborce. Pociągi w krótszej relacji będą jednak uruchamiane tylko w soboty.
– Strony polska i słowacka poczyniły już ustalenia dotyczące powyższych kursów, czego efektem jest umieszczenie ich przez Koleje Słowackie w rozkładzie jazdy pociągów – potwierdza Aleksandra Gorzelak-Nieduży z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego. Jak tłumaczy, uruchomienie kursów międzynarodowych ma być rozszerzeniem dotychczasowej oferty połączeń funkcjonujących w sezonie letnim na trasie do Łupkowa. – Cieszą się one dużym zainteresowaniem – podkreśla.
Tanio i po kraju, i przez granicęObecnie trwają uzgodnienia w zakresie dopuszczenia do ruchu po stronie słowackiej taboru polskiego. Przewozy mają być bowiem wykonywane przez podkarpacki oddział Przewozów Regionalnych. – W założeniach na Słowację kierowane mają być pojazdy serii SA134 lub zamiennie SA135 – zapowiada przedstawicielka samorządu województwa.
Podróże za granicę mają być niedrogie, bo na polskim odcinku trasy obowiązywać ma wojewódzka taryfa podkarpacka niższa niż podstawowa taryfa PR, zaś na odcinku Łupków – Medzilaborce funkcjonować mają tzw. przejściówki. – Za przejazd od granicy państwa do Medzilaborzec pasażer zapłaci dodatkowo równowartość jednego euro – mówi Aleksandra Gorzelak-Nieduży. Dodaje przy tym, że na razie są to ustalenia wstępne. – W założeniach taryfa ma być atrakcyjna zarówno dla osób planujących podróże w Bieszczady, jak i jadących dalej na Słowację – zapewnia.
Połączeń na Słowację wciąż jest bardzo niewieleJak pisaliśmy już wielokrotnie,
oferta transportu publicznego Polska – Słowacja jest znikoma. Do czasu otwarcia przejścia w Łupkowie pociągi przekraczają granicę pomiędzy tymi krajami jedynie w Zwardoniu. Niewiele jest także autobusów i pociągów komunikacji dalekobieżnej. Na tym tle uruchomienie dodatkowych kursów wakacyjnych oznacza istotne ułatwienie w planowaniu podróży za południową granicę, jednak skala przedsięwzięcia jest stosunkowo niewielka, a komunikacja na terenach przygranicznych nadal będzie jedynie śladowa.