Zakończyły się prace nad dokumentacją przedprojektową dla modernizacji linii 202 od Gdyni Chyloni do stacji Kobylnica tuż za Słupskiem. Wiadomo już, że wykonawca projektu tak przygotuje modernizację, aby na odcinku Słupsk – Lębork mogły powstać dwa tory. Geometria toru ma w przyszłości uwzględnić możliwość jazdy z prędkością 200 km/h na sporej części przeznaczonych do modernizacji odcinków.
W związku z zakończeniem prac nad studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk, PKP PLK nie zwlekały z opublikowaniem przetargu na wykonanie projektu prac przy niej.
Modernizacja podzielona na etapyPrace projektowe dla inwestycji, która będzie dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, podzielone będą na cztery etapy. Mają uwzględniać następujące warianty modernizacji:
Na pierwszym odcinku (A) z Gdyni Chyloni do Wejherowa zostaną przebudowane tory istniejące, a między Redą a Wejherowem powstaną dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego (dla PKP SKM Trójmiasto). Nowy układ torowy zyskają ponadto następujące stacje i posterunki ruchu: Gdynia Chylonia, Rumia Janowo, Rumia, Reda i Wejherowo. Układ geometryczny wszystkich torów szlakowych i głównych zasadniczych będzie przystosowany do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich (z możliwymi ograniczeniami do 120 km/h dla torów aglomeracyjnych) i 120 km/h dla towarowych. Ponadto w ramach prac projektowych dla stacji Reda opracowany zostanie dodatkowy wariant układu torowego zakładający dla relacji Hel – Reda – Gdynia możliwość uzyskania bezkolizyjnego (przy pomocy dodatkowego obiektu inżynieryjnego) połączenia linii nr 213 z parą torów dedykowanych dla ruchu aglomeracyjnego. Pozwoli to w przyszłości wydłużyć relacje z Helu i Władysławowa do Gdańska Śródmieścia, po torach SKM.
Na drugim odcinku (B) dobudowany będzie drugi tor szlakowy. Układ geometryczny torów szlakowych od stacji Wejherowo w kierunku Lęborka, do km 49,400 linii, będzie przystosowany do prędkości 160 km/h i 120 km/h dla ruchu towarowego, natomiast od kilometra 49,400 do stacji Lębork – do prędkości 200 km/h (towarowe – 120 km/h). Ponadto przebudowany będzie układ torowy następujących stacji i posterunków ruchu: Gościcino Wejherowskie (likwidacja stacji i zamiana na przystanek osobowy), Luzino, Strzebielino Morskie (również likwidacja stacji i przebudowa na p.o.), Bożepole Wielkie, Godętowo i Lębork.
Odcinek trzeci (C) był tym, na temat którego
dyskutowano najdłużej. Miałby być on realizowany w wariancie dwutorowym, jednak na niektórych odcinkach stary tor pozostanie na swoim miejscu, bez podniesienia jego parametrów (obecnie umożliwia on jazdę z maksymalną prędkością 120 km/h), co stałoby się zapewne w momencie jego fizycznego wyeksploatowania kilka lat po zakończonej modernizacji (której koniec planowany jest na lata 2022 bądź 2023). Budowa dodatkowego toru wraz z miejscową przebudową toru istniejącego na odcinkach odbyłaby się na odcinkach Lębork – Pogorzelice, Pogorzelice – Potęgowo, Damnica – Jezierzyce Słupskie – Słupsk. Natomiast odcinek Potęgowo – Damnica miałby zostać w całości przebudowany na dwutorowy.
Według informacji wynikającej z opisu przetargu na projekt, układ geometryczny torów szlakowych i zasadniczych ma być przystosowany do prędkości 200 km/h (dla towarowych 160 km/h) od stacji Lębork do kilometra 126. Z kolei na dobudowywanym torze oraz na odcinkach miejscowej przebudowy toru istniejącego, (od kilometra 126 do stacji Słupsk) – 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Na torze istniejącym, tym nie poddawanym przebudowie, maksymalne prędkości dla wszystkich kategorii ruchu pozostają bez zmian i wynosić będą 120 km/h. Przebudowany zostanie układ torowy dla stacji i posterunków ruchu Pogorzelice, Potęgowo, Damnica, Jezierzyce Słupskie (jak dla linii dwutorowych).
Na ostatnim odcinku (D) od stacji Słupsk do przystanku w Kobylnicy układ geometryczny wszystkich torów szlakowych i głównych zasadniczych należy przystosować do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.
200 km/h w przyszłościUwzględnienie możliwości przejazdu pociągów z prędkością do 200 km/h w przyszłości, wpisuje się w nową politykę PKP PLK.
Ireneusz Merchel zapowiedział ostatnio, że tam gdzie to możliwe, będzie się projektować linie nie na 160 km/h, lecz na 200 km/h. Temu będzie służyć opracowanie w ramach dokumentacji koncepcji przekwalifikowania lub likwidacji skrzyżowań linii kolejowej z drogami publicznymi w jednym poziomie oraz zastąpienie skrzyżowań w poziomie skrzyżowaniami dwupoziomowymi, w liczbie nie większej niż przewidziane jest to w decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
Co ciekawe, w czasie modernizacji planuje się unikać wprowadzania zastępczej komunikacji autobusowej. Wszystkie opracowania należy przygotować odrębnie dla części realizacyjnych A, B, C i D mają umożliwiać uruchomienie każdego postępowania przetargowego na realizację robót budowlanych niezależnie.
Nowe i zmodernizowane perony
Zmodernizowane perony mają mieć 455, 425, 400 lub 325 metrów długości na głównych stacjach, 225 m. na pozostałych posterunkach oraz na przystankach osobowych, oraz 215 m. dla przystanków dedykowanych wyłącznie dla obsługi kolei aglomeracyjnej. Wszystkie perony dalekobieżne mają mieć wysokość 76 cm. ponad główką szyny.
Ponadto planowana jest w budowa nowych przystanków osobowych: Reda Buczka (km 36.600), Bolszewo (km 46,700), Gościno Zielony Dwór (km. 50,200) i Siemianice (km 126.300). Nowe perony powstaną też w Kobylnicy Słupskiej (km. 134,900). Projektant inwestycji ma zaplanować rezerwę terenu pod budowę nowych przystanków osobowych Rumia Biała Rzeka (km 33,900) i Łebień (km 107,600). W ramach przebudowy przystanków i stacji nie pojawią się urządzenia systemu informacji pasażerskiej, jednak budowy mają być tak prowadzone, by uwzględnić ich montaż w ramach osobnego projektu PKP PLK (jego realizacja także planowana jest do roku 2023)
Wygrana walka o drugi tor? PLK jeszcze zwleka z wyborem wariantuW walkę o budowę infrastruktury kolejowej w takim wariancie po raz pierwszy w Polsce w takim zakresie włączyła się społeczność lokalna oraz samorządowcy. Jednej z osób protestujących w sprawie lepszej kolejowej dostępności do Słupska
postawiono nawet zarzuty zorganizowania nielegalnej demonstracji. Finalnie to m.in. dlatego PKP PLK zleciło opracowanie poprawek do pierwotnej dokumentacji przedprojektowej. PLK wstrzymuje się jeszcze z ogłoszeniem wariantu realizacji inwestycji.
Wykonawca projektu będzie miał 630 dni na opracowanie materiałów przetargowych, cała inwestycja (budowa) ma być zrealizowana w 2060 dni od daty podpisania umowy na wykonanie projektu.