Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Aż szesnaście uwag do cennika PKP PLK

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Aż szesnaście uwag do cennika PKP PLK
Fot. Daniel Tetkowski, SM42.plEP07-442 na czele pociągu z kibicami Arki Gdyni ROE 51200/1 "Złoty"
Zgodnie z przewidywaniami, do prezesa UTK trafiło wiele uwag dotyczących projektu cennika PKP Polskich Linii Kolejowych. Przeciwko nowym stawkom na łamach "Rynku Kolejowego" protestowali już przewoźnicy regionalni, ale uwagi złożyło również m.in. PKP Intercity.

Urząd Transportu Kolejowego postanowił zebrać opinie z rynku kolejowego przed podjęciem decyzji w sprawie zatwierdzenia cennika PKP PLK. Jak wskazuje, liczba przesłanych do UTK opinii wskazuje duże zainteresowanie rynku projektem cennika na rozkład 2018/2019. Nic dziwnego – w dyskusję o nowym cenniku, nawet dwukrotnie podnoszącym stawki za dostęp do torów na liniach lokalnych, prowadzimy na portalu "Rynku Kolejowego" od czasu ogłoszenia propozycji przez zarządcę infrastruktury. 

Przypomnijmy, że zdaniem Kolei Mazowieckich zupełnie nieuzasadniony jest wzrost opłat za korzystanie z linii drugorzędnych, co przełoży się na znaczny wzrost kosztów uruchamiania ważnych połączeń lokalnych. Również Koleje Dolnośląskie negatywnie opiniują projekt nowego cennika PKP PLK. Także Koleje Śląskie sprzeciwiają się wprowadzaniu nowych rozliczeń w dostępie do infrastruktury należącej do PKP PLK. Sam zarządca infrastruktury broni się, że średnia wysokość stawek zmaleje – podniesienie opłat przewoźnikom regionalnym z naddatkiem skompensuje obniżenie stawek na liniach głównych, z których korzysta przede wszystkim PKP Intercity. Taki sposób wyliczania stawek przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.

Uwagi ma nawet PKP Intercity 

Jak poinformował Urząd Transportu Kolejowego, swoje uwagi przesłały trzy Urzędy Marszałkowskie (Województwa Lubelskiego, Lubuskiego oraz Opolskiego), Arriva RP, przewoźnicy samorządowi: Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Szybka Kolej Miejska, Łódzka Kolej Aglomeracyjna i Koleje Wielkopolskie, jeden przewoźnik towarowy – Lotos Kolej, a nawet Przewozy Regionalne i PKP Intercity – ta spółka nie chciała wcześniej komentować stawek. Oprócz tego uwagi wniosły organizacje: Centrum Zrównoważonego Transportu, Klaster „Luxtorpeda 2.0”, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych oraz jedna osoba prywatna.

Nadesłane informacje są analizowane w ramach toczącego się postępowania. Prezes UTK wezwał również zarządcę infrastruktury do przedstawienia dodatkowych informacji i wyjaśnień, choć ma świadomość, że zarządca PKP PLK zmienił metodologię opracowania stawek po zmianach ustawy o transporcie kolejowym i rozporządzenia w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej, w związku z czym wylicza stawki na konkretny przejazd pociągu o danej masie (w przedziałach) po określonej trasie (dla wyliczonej średniej kategorii linii kolejowej). Dotychczas stawki dotyczyły konkretnych odcinków linii oraz masy pociągu. – Pierwszy raz zarządca wprowadził część stawki związanej z rodzajem wykonywanych przewozów (mark-up) – podkreśla UKT.

Decyzja za miesiąc

Jak czytamy, główne uwagi podmiotów dotyczą znaczącego wzrostu stawek jednostkowych opłaty podstawowej dla najlżejszych pociągów oraz jeżdżących  na liniach o niskich parametrach technicznych i o niskim natężeniu ruchu, alokacji kosztów zarządcy, a także sposobu wprowadzenia przez zarządcę części stawki związanej z rodzajem wykonywanych przewozów. Na prawach strony w toczącym się postępowaniu występują: Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Fundacja „Pro Kolej”, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych  oraz Stowarzyszenie Menedżerów i Ekspertów Transportu Szynowego.

Prezes UTK podejmuje decyzję w terminie 90 dni od dnia otrzymania projektu cennika. Może zatwierdzić go w części dotyczącej sposobu ustalenia stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej albo odmówić zatwierdzenia projektu cennika w przypadku jego niezgodności z obowiązującymi przepisami. Termin na wydanie decyzji przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie cennika PKP PLK upływa 6 czerwca 2018 r.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5