Zgodnie z przewidywaniami, do prezesa UTK trafiło wiele uwag dotyczących projektu cennika PKP Polskich Linii Kolejowych. Przeciwko nowym stawkom na łamach "Rynku Kolejowego" protestowali już przewoźnicy regionalni, ale uwagi złożyło również m.in. PKP Intercity.
Urząd Transportu Kolejowego
postanowił zebrać opinie z rynku kolejowego przed podjęciem decyzji w sprawie zatwierdzenia cennika PKP PLK. Jak wskazuje, liczba przesłanych do UTK opinii wskazuje duże zainteresowanie rynku projektem cennika na rozkład 2018/2019. Nic dziwnego – w dyskusję o nowym cenniku, nawet dwukrotnie podnoszącym stawki za dostęp do torów na liniach lokalnych, prowadzimy na portalu "Rynku Kolejowego" od czasu ogłoszenia propozycji przez zarządcę infrastruktury.
Przypomnijmy, że zdaniem Kolei Mazowieckich
zupełnie nieuzasadniony jest wzrost opłat za korzystanie z linii drugorzędnych, co przełoży się na znaczny wzrost kosztów uruchamiania ważnych połączeń lokalnych. Również Koleje Dolnośląskie
negatywnie opiniują projekt nowego cennika PKP PLK. Także Koleje Śląskie
sprzeciwiają się wprowadzaniu nowych rozliczeń w dostępie do infrastruktury należącej do PKP PLK. Sam zarządca infrastruktury broni się, że
średnia wysokość stawek zmaleje – podniesienie opłat przewoźnikom regionalnym z naddatkiem skompensuje obniżenie stawek na liniach głównych, z których korzysta przede wszystkim PKP Intercity. Taki sposób wyliczania stawek przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.
Uwagi ma nawet PKP Intercity
Jak poinformował Urząd Transportu Kolejowego, swoje uwagi przesłały trzy Urzędy Marszałkowskie (Województwa Lubelskiego, Lubuskiego oraz Opolskiego), Arriva RP, przewoźnicy samorządowi: Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Szybka Kolej Miejska, Łódzka Kolej Aglomeracyjna i Koleje Wielkopolskie, jeden przewoźnik towarowy – Lotos Kolej, a nawet Przewozy Regionalne i PKP Intercity – ta spółka
nie chciała wcześniej komentować stawek. Oprócz tego uwagi wniosły organizacje: Centrum Zrównoważonego Transportu, Klaster „Luxtorpeda 2.0”, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych oraz jedna osoba prywatna.
Nadesłane informacje są analizowane w ramach toczącego się postępowania. Prezes UTK wezwał również zarządcę infrastruktury do przedstawienia dodatkowych informacji i wyjaśnień, choć ma świadomość, że zarządca PKP PLK zmienił metodologię opracowania stawek po zmianach ustawy o transporcie kolejowym i rozporządzenia w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej, w związku z czym wylicza stawki na konkretny przejazd pociągu o danej masie (w przedziałach) po określonej trasie (dla wyliczonej średniej kategorii linii kolejowej). Dotychczas stawki dotyczyły konkretnych odcinków linii oraz masy pociągu. – Pierwszy raz zarządca wprowadził część stawki związanej z rodzajem wykonywanych przewozów (mark-up) – podkreśla UKT.
Decyzja za miesiąc
Jak czytamy, główne uwagi podmiotów dotyczą znaczącego wzrostu stawek jednostkowych opłaty podstawowej dla najlżejszych pociągów oraz jeżdżących na liniach o niskich parametrach technicznych i o niskim natężeniu ruchu, alokacji kosztów zarządcy, a także sposobu wprowadzenia przez zarządcę części stawki związanej z rodzajem wykonywanych przewozów. Na prawach strony w toczącym się postępowaniu występują: Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Fundacja „Pro Kolej”, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych oraz Stowarzyszenie Menedżerów i Ekspertów Transportu Szynowego.
Prezes UTK podejmuje decyzję w terminie 90 dni od dnia otrzymania projektu cennika. Może zatwierdzić go w części dotyczącej sposobu ustalenia stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej albo odmówić zatwierdzenia projektu cennika w przypadku jego niezgodności z obowiązującymi przepisami. Termin na wydanie decyzji przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie cennika PKP PLK upływa 6 czerwca 2018 r.