Rozbudowa terminala intermodalnego w Paskowie należącego do AWT, wchodzącego w skład Grupy PKP Cargo, zostanie dofinansowana ze środków unijnych. Firmie udało się pozyskać na ten cel niemal 5,9 mln euro z chwilą przejęcia czeskiego AWT, które transportem intermodalnym zajmowało się już od roku 2006. Wtedy to na terenach dawnej kopalni Paskow powstał terminal kontenerowy.
Obecnie jest to jeden z większych tego typu obiektów w regionie zapewniający obsługę na trasach pomiędzy portami Europy Zachodniej, Koprem i Triestem nad Adriatykiem oraz innymi terminalami czeskimi w Pradze, Mielniku i Lovosicích. Korzystają z niego najwięksi producenci z sektora samochodowego: Hyundai, KIA, Opel, Fiat, Škoda czy VW.
Obecnie terminal w Paskowie charakteryzuje się zdolnością magazynową na poziomie 2400 TEU i zajmuje powierzchnię ok. 31 tys. m2. Ostatnie duże prace modernizacyjne były prowadzone w roku 2012. Pozwoliły one na zwiększenie zdolności magazynowej do obecnego poziomu oraz skrócenie czasu rozładunku jednego pociągu kontenerowego do pół godziny. W roku 2014 na terminalu przeładowane zostało ponad 78,5 tys. kontenerów, zaś plany na ten rok zakładają wzrost tej liczby do ok. 88 tys. Oprócz zwykłych kontenerów 20´, 30´, 40´ i 45´ przeładowywane są także cysterny, chłodnie, naczepy oraz wymienne nadwozia. Tygodniowo w terminalu odprawianych jest 12-13 par pociągów.
Po zakończeniu trwającej obecnie rozbudowy całkowita powierzchnia bazy przeładunkowej będzie wynosić 71 tys. m kw., a potencjał przeładunkowy terminala podwoi się i osiągnie poziom 4,8 tys TEU. W ramach modernizacji obiektu, AWT zleciło wybudowanie dwóch nowych torów (każdy o długości 350 metrów), parkingu dla 40 ciągników siodłowych, podłączenia dla kontenerów chłodniczych oraz specjalnego miejsca dla kontenerów z towarami niebezpiecznymi. Powstaje także nowa dyspozytornia.
– Terminal Paskov jest naszą główną przewagą konkurencyjną w zakresie świadczenia usług w dziedzinie transportu kombinowanego. Ma strategiczne położenie w Europie Środkowej, jest nowocześnie i profesjonalnie zarządzany i cieszy się dużym zaufaniem naszych klientów. Wraz z PKP Cargo mamy ambitne plany. Chcemy przyłączyć terminal do obsługiwania Nowego Jedwabnego Szlaku, polskich portów, a ostatecznie będzie częścią trójkąta logistycznego Bałtyk – Adriatyk – Morze Północne, gdzie będzie głównym ośrodkiem na jego południowej stronie – powiedział Zbigniew Klepacki, dyrektor generalny grupy AWT.
AWT pozyskało dofinansowanie na realizację inwestycji 5,9 mln EUR z Instrument CEF (Connecting Europe Facility) w ramach puli środków przypadających na Czechy. Wartość całego zgłoszonego projektu to 8,9 mln euro, co oznacza dofinansowanie na poziomie 66%. Oprócz wspomnianych wyżej prac ze środków unijnych zostaną sfinansowane także prace projektowe i odbudowa trzech torów odstawczych o długości ok. 750 m każdy. Ta część inwestycji ma zostać zrealizowane do końca roku 2020.
Celem projektu jest także poprawa bezpieczeństwa operacji prowadzonych na bocznicach oraz unowocześnienie połączenia infrastruktury przeładunkowej z publiczną.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.