Rozpoczął się przetarg na wykonawcę projektu przebudowy linii kolejowych od Kościerzyny do portu w Gdyni. Celem przyszłej inwestycji jest zwiększenie prędkości i poprawa przepustowości linii na dojazdach do portów morskich w alternatywnej trasie do Trójmiasta. Na razie PKP PLK ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji wraz z pełnieniem nadzoru, by w przyszłości ogłosić przetarg w formule „buduj”.
„Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229” to inwestycja prowadzona w ramach większego projektu pod nazwą „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. Projekt planowany do realizacji w ramach POIiŚ 2014 – 2020.
Trzy linie do modernizacji
Całość inwestycji obejmie trzy linie kolejowe. Linię nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. To 70-kilometrowy odcinek, który dodatkowo mieści się w Korytarzu towarowym TEN-T, jako trasa objazdowa. W części linia jest jednotorowa, zaś końcówka – dwutorowa. Jedynie ostatni jej kilometr jest zelektryfikowany.
Projekt obejmuje również jednotorową i niezelektryfikowaną linię kolejową nr 214 Somonino – Kartuzy wraz z nowobudowaną 3-kilometrową łącznicą z linią 229 od km oraz linię kolejową nr 229 Pruszcz Gdański – Łeba na odcinku Glincz – Kartuzy. Ostatni odcinek to 11 kilometrów jednotorowej i niezelektryfikowanej linii.
Zamówienie PKP PLK obejmuje w pierwszej kolejności opracowanie koncepcji programowo przestrzennej, a następnie – projektu budowlanego. Następnie wykonawca będzie musiał uzyskać niezbędne pozwolenia na budowę i opracować projekt wykonawczy, według którego w przyszłości będą prowadzone prace na wspomnianych już liniach. Dodatkowo wykonawca będzie musiał opracować również materiały, które posłużą PKP PLK do rozpisania przetargu na wykonanie robót w systemie buduj.
Drugim zadaniem wykonawcy będzie pełnienie nadzoru autorskiego od przekazania wykonawcy robót placu budowy do czasu odbioru końcowego. Inwestycja budowlana ma być w przyszłości podzielona na fazy, gdzie pierwszy realizowany odcinek będzie to Kościerzyna – Somonino (wraz ze stacja Somonino) oraz odcinek Somonino – Kartuzy (bez stacji Kartuzy). Jako drugi – Somonino – Gdańsk Osowa (bez stacji Gdańsk Osowa), by następnie przejść z robotami na Gdańsk Osowa – Gdynia Główna (włącznie) oraz Żukowo Zachodnie – Glincz – Kartuzy (wraz z projektem budowy nowych łącznic w obrębie stacji Kartuzy i podg. Glincz). Wykonawca opracuje projekty tymczasowych układów torowych i określi ilość przewidywanych zamknięć torowych.
Nawet do 140 km/hW planach PKP PLK jest dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz do prognozowanych kierunków rozwoju oraz przywrócenie prędkości handlowej wraz z poprawą punktualności realizowanych połączeń przewozów pasażerskich i towarowych oraz podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego.
Dla linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna zaplanowano prędkość pociągów pasażerskich do 140 km/h, zaś towarowych – 100 km/h. Dopuszczalny nacisk osi ma wynieść 22.5 t. Perony na stacjach mają zyskać długość nie krótszą, jak 150 m. Z kolei na stacji Kościerzyna peron nr 2 ma mieć w przyszłości 200 m, tak samo, jak perony nr 1 i 2 na stacjach Somonino i Kartuzy.
Mniejsze prędkości mają pojawić się na kolejnych liniach kolejowych. Na 214 Somonino – Kartuzy prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich ma wynieść 120 km/h, a pociągów towarowych – 100 km/h. Zaś dla linii kolejowej nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy prędkość pociągów pasażerskich wyniesie 100 km/h, towarowych zaś 80 km/h.
Drugi i trzeci torDodatkowo wykonawca będzie musiał uwzględnić w dokumentacji projektowej przebudowę odcinka Kościerzyna – Gdańsk Osowa do standardu linii dwutorowej, a także budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznicy o długości ok. 1 km – umożliwiającej bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229 oraz łącznicy o długości około 3,2 km – umożliwiającej połączenie linii kolejowych nr 214 i 229 w taki sposób, że dla relacji Somonino – Kartuzy – Glincz (i odwrotnie) nie zachodzić będzie potrzeba zmiany kierunku jazdy. Minimalna prędkość układu geometrycznego łącznic nie powinna być mniejsza niż 100 km/h.
Wykonawca opracuje również koncepcję programowo-przestrzenną budowy trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, dedykowanego dla prowadzenia ruchu towarowego. Zamawiający przewiduje również opracowanie koncepcji wyposażenia linii nr 253 w drugi tor na odcinku od przystanku Rębiechowo do skrzyżowania z wiaduktem drogowym w ciągu ulicy Barniewickiej. Przebudowę układów torowych przejdą stacje Kościerzyna, Golubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Gdańsk Osowa i Kartuzy. PKP PLK zaplanowały również budowę mijanki Dzierzążno i budowę przystanków osobowych o roboczych nazwach: Gdańsk ul. Chwaszczyńska, Gdynia Fikakowo, Gdynia Mały Kack/Witomino, Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana – przy opracowaniu koncepcji wyposażenia odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w trzeci tor.
Koszt, który założyła PKP PLK to 28,3 mln zł brutto. Czas, jakim wykonawca będzie zobligowany umową, to 1049 dni. Wyboru ofert PKP PLK dokona po analizie ceny, która stanowi 60% oceny przetargowej, terminu wykonania zamówienia – 20% oraz dodatkowego wsparcia kluczowego personelu zespołu projektowego – 20%.Termin składania ofert określono na 10 lutego 2017 roku.
mat. PKP PLK