Na stronach Unii Europejskiej pojawiło się opublikowane przez PKP Intercity ogłoszenie ex ante dotyczące „instalacji systemu bezprzewodowego dostępu do Internetu wraz z usługą utrzymania w pociągach Pendolino ED250”. Internet, jak można się było spodziewać, zainstaluje w pociągach ich wykonawca – firma Alstom.
Alstom ma dostarczyć PKP Intercity kompletną dokumentacje techniczną urządzeń, które zapewnią internet w 20 pociągach ED250. Wykonawca systemu przeniesie licencję do oprogramowania na zamawiającego, ale Alstom będzie go utrzymywał, podobnie jak obecnie zajmuje się utrzymaniem pociągów Pendolino w Warszawie. Alstom będzie też zobowiązany do przeszkolenia personelu PKP Intercity w zakresie działania systemu w pociągach, podczas ich pracy na liniach.
PKP Intercity uzasadnia, że tylko Alstom może zainstalować internet na pokładzie ED250, ponieważ to on jest producentem pojazdów i do niego należą prawa do dokumentacji pociągów. Dlatego nie ma sensu ogłaszać przetargu w tym zakresie i zadanie zostanie zlecone Alstomowi.
PKP Intercity, w opublikowanym 2 czerwca w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszeniu „o dobrowolnej przejrzystości ex ante”, poinformował o wszczęciu postępowania mającego na celu wybór oferty Alstomu w dniu 15 maja. Celem umieszczenia ogłoszenia „ex ante” o zamiarze zawarcia umowy z Alstomem jest umożliwienie potencjalnym innym wykonawcom usługi wifi pozyskania informacji o udzielanym zamówieniu. To umożliwiłoby im ewentualne zakwestionowanie wyboru oferty. Nie należy się tego spodziewać.
Historię ministerialnych zapowiedzi (a także tych pochodzących z PKP Intercity) obecności wifi w Pendolino ostatnio opisaliśmy w tekście
"Kolejne wakacje bez internetu w Pendolino". Aktualnie podawany termin uruchomienia usługi to przełom 2018 i 2019 roku.