Koleje Holenderskie NS wyłoniły dostawcę osiemdziesięciu nowoczesnych pociągów do obsługi połączeń dalekobieżnych. W postępowaniu zwyciężyła firma Alstom, pokonując tym samym swoich konkurentów. Pierwszy pociąg dostarczony w ramach zamówienia wyjedzie na tory Holandii za około 5 lat.
Procedura zamówienia pociągów, które mają zastąpić dzisiejszą flotę składów dalekobieżnych NS, wszczęto jeszcze w 2014 roku. Alstom został wyłoniony spośród czterech potencjalnych dostawców. Według operatora, producent otrzymał najwyższe noty w kryteriach, na które składały się m. in.: niezawodność, koszty utrzymania, efektywność energetyczna, czy poziom wygody w składach zarówno dla załogi, jak i dla pasażerów.
W czasie, kiedy pozostali uczestnicy postępowanie mogą się jeszcze odwoływać, Koleje Holenderskie przeprowadzą negocjacje z Alstomem, które będą krokiem do sfinalizowania kontraktu. Umowa na dostawę pociągów ma zostać podpisana w miesiącach letnich. Zaraz potem miałoby nastąpić zaprojektowanie pociągu. Pierwszy wyjechałby na holenderskie tory w 2021 roku, sukcesywnie zastępując istniejącą flotę pociągów ICM oraz IC Direct.
Pociągi mają być przystosowane do prędkości 200 km/h i mają obsługiwać krajowe połączenia dalekobieżne - zarówno po liniach konwencjonalnych, jak i po trasie HSL Zuid. Jak zdradzili przedstawiciele NS, projekt pociągu prawdopodobnie będzie bazował na już istniejących składach i będzie nawiązywał do znanej marki "Coradia" Alstomu. Zamówienie opiewa na 80 pociągów, ale kontrakt będzie zawierał zapis o zwiększeniu liczby składów.
We wszystkich pociągach zostanie zapewnionych około 25 tys. siedzeń (po ok. 300 w każdym składzie). Nowe pociągi intercity mają być przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych, ze specjalną przestrzenią na wózki inwalidzkie. Znajdzie się w nich także sieć wi-fi, system informacji pasażerskiej i oświetlenie wykonane w technologii LED. Zarówno w pierwszej, jak i w drugiej klasie znajdą się tradycyjne gniazdka oraz złącza USB. W pociągach, w porównaniu do obecnie kursujących składów, znajdzie się znacznie więcej miejsca na bagaż.
Koleje Holenderskie chcą zainwestować ponad 2,5 mld euro w modernizację i w powiększenie swojej floty pociągów. W przyszłym roku na torach będzie już 58 pociągów firmy Stadler, a od 2018 roku sukcesywnie będą pojawiały się kolejne ze 118 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które dostarczy CAF. NS jest także w trakcie modernizacji 81 piętrowych zespołów VIRM, a dodatkowo firma rozstrzygnęła przetarg na modernizację toalet w 131 ezt, które w latach 2007 - 2012 dostarczył Bombardier w konsorcjum z Siemensem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.