99 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych spowodowali w 2017 roku nieostrożni kierowcy. Ich błędy pokazuje monitoring. PKP Polskie Linie Kolejowe coraz więcej przejazdów wyposażają w kamery. Urządzenia zwiększają poziom bezpieczeństwa, a nagrania są wykorzystywane w prewencji i na szkoleniach kierowców. W mediach społecznościowych filmy ostrzegają przed brawurą – informuje zarządca infrastruktury.
Modernizacje linii kolejowych zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania, które wykluczają niebezpieczne zdarzenia samochodów i pociągów. Remontowane przejazdy kolejowo-drogowe i montowane nowe urządzenia sygnalizacji oraz rogatki dodatkowo ostrzegają o przejeździe pociągów.
Monitoring pozwala kolejarzom obserwować na bieżąco pole przejazdu i odpowiednio reagować. W 2017 roku o 120 wzrosła liczba przejazdów kolejowo-drogowych na, których PLK zamontowały kamery. W 2016 r. były 1052 skrzyżowania z monitoringiem, a w 2017 r. już 1170 obiektów „strzeżonych” kamerami.
Nagrania są materiałami potrzebnymi w postępowaniach, dotyczących łamania zasad bezpieczeństwa na przejazdach i ustalania danych nierozważnych kierowców. Filmy wykorzystywane są również w akcji na rzecz zwiększania bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. To ilustracja zachowań, które trzeba eliminować: omijania rogatek, wjeżdżania pod opadające rogatki, ignorowania znaków stop.
– Na przejazdach kolejowo-drogowych coraz mniej osób łamiących przepisy może zachować anonimowość. Nagrania z monitoringu pokazujące m.in. uszkodzenia urządzeń zapewniających bezpieczeństwo i nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego trafiają do policji, która ustala sprawców. W 2017 roku było 977 wniosków w sprawie ukarania nieostrożnych kierowców – powiedział Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.
Kampania społeczna Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!” wykorzystuje nagrania z kamer podczas warsztatów z instruktorami jazdy oraz w procesie szkolenia nowych kierowców. W 2017 roku seminaria były zorganizowane w dziesięciu miastach. Materiały trafiły do blisko 800 ośrodków szkolenia kierowców. Pomogą przygotować w 2018 r. około 50 tysięcy przyszłych kierowców.
W ramach kampanii Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!” prowadzone są działania, by zwiększyć odpowiedzialność kierowców i ograniczyć liczbę zdarzeń na przejazdach. Kierowcy i piesi otrzymali 256 tys. ulotek o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Na skrzyżowaniach torów i dróg są akcje pracowników PLK, Straży Ochrony Kolei oraz policji. 103 tys. materiałów dydaktycznych zostało rozdanych dzieciom podczas spotkań na temat bezpieczeństwa w szkołach i przedszkolach. W zeszłym roku było prawie 1000 spotkań, z ponad 50 tys. dzieci.
W 2017 roku 99% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych było spowodowanych zlekceważeniem zasad ruchu drogowego przez kierowców. Łącznie doszło do 183 zdarzeń z udziałem pojazdów na przejazdach kolejowo-drogowych. Zginęło w nich 29 osób (2016 r. – 30).
PLK opublikowała przykładowe filmy prewencyjne pokazujące niewłaściwe zachowania kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych:
Bartodzieje - niebezpieczne zachowanie kierowcy na przejeździeMimo zamkniętych rogatek kierowca wjechał na przejazdWypadek na przejeździe kolejowym w CzerwionceKaretka utknęła na przejeździe kolejowym w Miłocinie