Fot. Mateusz Straszak, SM42.plSzlak Paczyna-Toszek Północ
Ponad 300 mln zł brutto przeznaczyły PKP PLK na przeprowadzenie rewitalizacji linii na ciągu Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. Do przetargu zgłosiło się siedmiu oferentów. Co więcej, wszystkie oferty mieszczą się w założonym budżecie. Prace mają przynieść poprawę infrastruktury kolejowej na styku Śląska z Opolszczyzną.
Zakończył się czas na składanie ofert w przetargu na rewitalizację prawie 40 km trasy Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. Inwestycja ma usprawnić przewóz towarów w regionie i wywóz ładunków w kierunku portów w Szczecinie i Świnoujściu. W ramach zadania zarządca infrastruktury wymieni tory i sieć trakcyjną.
Znowu zadecyduje cena
Przetargu swoje oferty zgłosiło siedem podmiotów. PKP PLK poinformowało, że na zamówienie przygotowało 340 mln zł brutto. Kwota w tym przetargu stanowi 60% wagi przetargowej, po 20% punktów zamawiający przyzna za termin wykonania oraz długość gwarancji. Każdy z wykonawców zagwarantował – ten sam – 25-miesięczny okres realizacji inwestycji oraz 72 miesiące gwarancji. Oznacza to, że o wygranej którejś z firm zadecyduje cena.
Kwoty zadeklarowane przez oferentów mieszczą się w budżecie. Najtańszą ofertę w przetargu złożyło hiszpańskie konsorcjum Balzola, które zadeklarowało prace za 215,3 mln zł brutto. Z ceną 223,6 mln zł wystartował PORR, 236,8 mln zł – Strabag, 241,6 mln zł – konsorcjum ZUE, 243,5 mln zł – Torpol, 245,8 mln zł – Trakcja PRKiL oraz 281,4 mln zł – konsorcjum Track Tec i InfraKol. Zamawiający teraz oceni dokumenty pod względem formalnym i merytorycznym.
Efektem – wyższa prędkość
Dzięki remontowi 8 przejazdów kolejowo – drogowych i modernizacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym wzrośnie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Sprawniejszą jazdę pociągów towarowych z wyższą prędkością umożliwi rewitalizacja 51 obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą m.in. 18 wiaduktów, 5 mostów. PLK wymienią również 31 rozjazdów oraz wyremontują 10 nastawni kolejowych.
Ponadto pociągi towarowe między stacjami Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki zwiększą prędkość z 60 do 90 km/h, a na trasie Rudziniec Gliwicki – Kędzierzyn-Koźle z 50 do 80 km/h. Dzięki nowym urządzeniom sterowania możliwe będzie także zwiększenie liczby pociągów.
Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle" ma być współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Roboty budowlane zaplanowano na lata 2017–2019.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.