NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

4 tys. LED-ów na kolei

| inf. prasowa 04.04.2017 37

4 tys. LED-ów na kolei
Fot. PKP PLK
Jaśniejsze, lepiej doświetlone perony oraz niższe koszty poboru energii – PKP Polskie Linie Kolejowe w ubiegłym roku zamontowały 1400 świateł typu LED. Obecnie m.in. na peronach, przejazdach kolejowych i w przejściach podziemnych świeci 4 tys. LED-ów. Nowe źródła światła stosowane są również w projektach na modernizacje linii.
W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe wymieniły w sumie 1 984 oprawy oświetleniowe, z czego 1 412 to nowoczesne oprawy typu LED. Nowe oświetlenie zamontowano m.in. na peronach stacji: Katowice Zawodzie, Warszawa Wschodnia, Runowo Pomorskie, Kłodzko Miasto. Podróżni zyskali w tych miejscach wyższy komfort obsługi – światło LED-owe jest jaśniejsze, lepiej oddaje barwy otoczenia i zapewnia poczucie bezpieczeństwa.

Oszczędności

Nowoczesne światła to także konkretne oszczędności – oprawa LED to niższa energochłonność o 30-50% np. w porównaniu do opraw sodowych. Takie efekty udało się uzyskać na wieży oświetleniowej stacji rozrządowej Warszawa Praga, gdzie zamiast oprawy o mocy 1000 W z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła zastosowano oprawy LED o mocy 400W. LED-owe światła doświetlają także 57 przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zamontowano 140 punktów świetlnych LED. Oświetlenie tego typu podnosi poziom bezpieczeństwa, a także zapewnia lepszą ochronę przeciw dewastacji i kradzieży mienia kolejowego.

– Nowoczesne oprawy typu LED gwarantują lepsze warunki obsługi pasażerów, gdyż perony i przejścia podziemne z LED-ami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa. Oprawy tego typu to także wyższa dbałość o środowisko – 1400 LED-ów wymienionych tylko w ubiegłym roku to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery nawet o 500 ton/rok – mówi Antoni Jasiński, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, dyrektor ds. utrzymania.

Już 4 tys. nowych opraw

Nowe urządzenia to dłuższy czas pracy, gdyż oprawy LED mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat, a zatem blisko trzykrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Niższe koszty eksploatacji oraz bezawaryjność to także konkretne oszczędności – dzięki wymianie przeprowadzonej w 2016 r. Spółka zaoszczędzi ponad 300 tys. zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą program wymiany opraw od 2004 roku. Co roku zarządca infrastruktury wymienia oprawy oświetleniowe starego typu (głównie z rtęciowymi źródłami światła) na nowoczesne oprawy oświetleniowe z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła, które od 2015 r. zamieniane są na oświetlenie w technologii LED o najwyższym wskaźniku skuteczności świetlnej. Obecnie na sieci kolejowej pracuje już 4 000 opraw LED-owych.

Wszystkich nowoczesnych opraw oświetleniowych takich jak oprawy LED, wysokoprężne sodowe, metalohalogenkowe czy świetlówki liniowe jest zabudowanych ok. 130 tys. szt. PKP Polskie Linie Kolejowe zarządzają ponad 190 000 szt. opraw oświetleniowych.


mat. PKP PLK
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS