Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

4 tys. km nowych dróg i 0 km nowych linii kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-09-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
4 tys. km nowych dróg i 0 km nowych linii kolejowych
Zero - tyle nowych linii kolejowych przewidziano do budowy w Polsce do 2023 roku. W tym samym czasie ma powstać prawie 4 tys. km nowych dróg. Czy ktoś wierzy, że taka dysproporcja pozwoli zatrzymać spadek udziału kolei w transporcie? - pyta redaktor naczelny portalu "Rynek Kolejowy" Jakub Madrjas.

Do 2023 roku rząd przeznaczy na inwestycje drogowe w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych 107 mld zł – wynika z informacji, jakie podała w ubiegłym tygodniu na konferencji prasowej w Opolu premier Ewa Kopacz. W tym samym czasie na inwestycje kolejowe ma zostać przeznaczone 67 mld złotych. Jeśli chodzi o utrzymanie infrastruktury, to na drogi przeznaczonych zostanie 48 mld zł, a na kolej - 38 mld zł.

Najnowsza wersja Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) zawiera listę 51 inwestycji na drogach ekspresowych i autostradach oraz 57 obwodnic. W wyniku realizacji PBDK 2014-2023, Polska ma zwiększyć gęstość dróg ekspresowych z 3,9 km/1000 km2 do 17,5 km/1000 km2 oaz gęstość autostrad i dróg ekspresowych z 8,5 km/1000 km2 do 22,7 km/1000 km2. Łączna długość nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych wyniesie 3900 km - czytamy w analizie na portalu Monitor.

A na kolei? Łączna długość nowych odcinków linii kolejowych, przewidzianych na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego wynosi zero. Na liście rezerwowej jest linia Modlin – Płock (za 1,8 mld zł) oraz Podłęże – Tymbark (za 6 mld złotych) - łącznie trochę ponad 100 kilometrów torów. Można do tego doliczyć budowę dodatkowej pary torów na odcinku Rembertów – Sulejówek. W programie drogowym listy rezerwowej nie ma.

Sto razy mniej linii kolejowych

Przed napływem funduszy unijnych w III RP nie budowano linii kolejowych. Wprost przeciwnie – uważano sieć kolejową za zbyt gęstą. W związku z decyzjami kolejnych rządów długość sieci kolejowej zmniejszyła się z 24 do 19 tys. km. W 2012 roku Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK próbowała przeprowadzić likwidację kolejnych 4 tys. km linii – poprzez zastosowanie wytrycha prawnego, czyli „czasowego wyłączenia z eksploatacji”, bo bez zgody parlamentu po prostu zamykać linii kolejowych PKP PLK nie może. Ostatecznie protesty samorządów zniweczyły te plany.

- Nie ma potrzeby budowania linii kolejowych, bo to dużo kosztuje i się nie opłaca - powiedział prezes PKP SA Jakub Karnowski w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" w 2012 roku i do dziś zdania nie zmienił. Nowych linii budujemy więc bardzo mało, szczególnie w porównaniu z gwałtownie rozwijającą się w ostatnich latach siecią dróg ekspresowych i autostrad, która ma już ponad 3 tys. km. Porównanie to nie wypada nawet mizernie - jest dramatyczne.

Ostatnia zbudowana w PRL linia kolejowa to odcinek o długości 6 km, powstały w 1987 r. między Mysłowicami, Brzezinką a posterunkiem Dorota. Na otwarcie nowej linii potrzeba było dokładnie ćwierć wieku – w 2012 roku otwarto połączenie kolejowe do Lotniska Chopina, o długości 2 km, zbudowane kosztem 2 miliardów złotych (w połowie przebiega w tunelu). W ten weekend oddano kolejną linię - Pomorską Kolej Metropolitalną, a wcześniej również łącznicę w Czerwieńsku i linię do lotniska w Lublinie. Z powodu budowy zbiornika Swinna Poręba trzeba było zbudować nowe torowisko.

I to wszystko. Przez 25 lat III RP wybudowała już prawie 3,5 tys. km nowych dróg i ok. 27 kilometrów linii kolejowych. Ponad sto razy mniej.

Nowe tory potrzebne od zaraz

Argument o drogich i nieopłacalnych w budowie liniach kolejowych jest stosowany przede wszystkim w odniesieniu do jedynej inwestycji kolejowej porównywalnej skalą z budową nowej autostrady, czyli linii KDP "Ygrek" Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, którą zatrzymano decyzją ministra Nowaka. Nie ma zresztą powodu, by winić o takie stricte finansowe podejście prezesa Karnowskiego – w całej grupie PKP pieniędzy o skali potrzebnej dla takiego projektu nie ma. Takie pieniądze ma tylko rząd.

Budowa nowych linii kolejowych, podobnie jak autostrad, jest decyzją stricte polityczną. Oczywiście, w kwestii finansowej zarządcy się to „nie opłaca” – tak w przypadku kolei, jak dróg, co widać choćby po bardzo niskiej liczbie projektów PPP w kraju. Nawet do odcinków „prywatnych” autostrad, gdzie pobierane są wysokie opłaty, państwo dorzuca pieniądze. Argumentów do budowy linii trzeba szukać gdzie indziej.

Nie ulega wątpliwości, że nowe linie kolejowe są w Polsce potrzebne - i nie chodzi koniecznie o tak drogi projekt, jak linia Ygrek, ale na przykład o nowe wyjazdy z największych aglomeracji, gdzie powoli kończy się przepustowość obecnej sieci. W miesięczniku "Rynek Kolejowy" w tym roku zaprezentowaliśmy szereg potrzeb w tym zakresie w ramach cyklu "Nowe tory szlakowe potrzebne od zaraz". Rekomendacje te przypomnimy w najbliższym czasie na łamach portalu. Porozmawiamy też z ekspertami w zakresie infrastruktury kolejowej.

Czas zacząć budować nowe linie kolejowe, bo XIX-wieczna w swoim kształcie sieć kolejowa nie zaspokoi potrzeb społeczeństwa i nie zatrzyma odpływu towarów i pasażerów na tysiące kilometrów nowych dróg.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Malepszak: Na ignorowaniu prognoz ruchu stracimy miliardy

Infrastruktura

Malepszak: Na ignorowaniu prognoz ruchu stracimy miliardy

Jakub Madrjas 22 marca 2023

Kolej Plus z opóźnieniem, ale idzie do przodu

Infrastruktura

Kolej Plus z opóźnieniem, ale idzie do przodu

Jakub Madrjas 13 czerwca 2022

Kaźmierczak: Trudno sobie wyobrazić realizację całego RPBDK

Infrastruktura

Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku ogłoszony

Infrastruktura

Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku ogłoszony

inf. pras oprac. JM 09 sierpnia 2021

Adamczyk: Nowy budżet unijny przeznaczymy też na drogi. Nawet 2 tys. km

Infrastruktura

Zobacz również:

Malepszak: Na ignorowaniu prognoz ruchu stracimy miliardy

Infrastruktura

Malepszak: Na ignorowaniu prognoz ruchu stracimy miliardy

Jakub Madrjas 22 marca 2023

Kolej Plus z opóźnieniem, ale idzie do przodu

Infrastruktura

Kolej Plus z opóźnieniem, ale idzie do przodu

Jakub Madrjas 13 czerwca 2022

Kaźmierczak: Trudno sobie wyobrazić realizację całego RPBDK

Infrastruktura

Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku ogłoszony

Infrastruktura

Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku ogłoszony

inf. pras oprac. JM 09 sierpnia 2021

Adamczyk: Nowy budżet unijny przeznaczymy też na drogi. Nawet 2 tys. km

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5