W dniu drugiej rocznicy aneksji Krymu, prezydent Rosji Władimir Putin odwiedził swój terytorialny "nabytek", przeprowadził inspekcję na placu budowy nowego mostu oraz zapewnił o konieczności terminowego zakończenia inwestycji, w ramach której Rosja i Krym zyskają połączenie drogowo – kolejowe.
Budowa mostu to kluczowa inwestycja infrastrukturalna Rosji. Po tym, jak Krym został anektowany, znacząco została utrudniona komunikacja półwyspu z pozostałą częścią Rosji. Zajęcie Krymu spowodowało gigantyczne problemy w wymianie handlowej, dlatego Rosjanie chcą mieć niezależne połączenie. Inwestycja jest ważna nie tylko w kontekście utrzymania relacji gospodarczych Rosji z nowo powstałą republiką, lecz także ze względu na tłumy rosyjskich turystów szturmujących krymskie kurorty w sezonie wakacyjnym. Ważny jest także czynnik wizerunkowy, ponieważ Rosja chce pokazać, że jest zupełnie niezależna w tej kwestii od Ukrainy.
Zanim podjęto decyzję o poprowadzeniu mostu nad Cieśniną Kerczeńską, brano też pod uwagę połączenie tunelem. Jednak ze względu na gigantyczne koszty podwodnej przeprawy, zdecydowano ostatecznie o budowie mostu. – Nasi poprzednicy rozumieli rangę budowy mostu pomiędzy Krymem a Kaukazem i nawet próbowali zrealizować ten projekt. Miejmy nadzieję, że to my będziemy tymi, którym uda się zrealizować tę historyczną inwestycję – powiedział w czasie wizytowania placu budowy prezydent Putin.
Budowany most będzie miał długość 19 km. Inwestycja jest realizowana przez firmę, której właścicielem jest Arkady Rotenberg – bliski znajomy Putina, który razem z nim trenuje judo. Był on jedną z pierwszych na liście osób z otoczenia prezydenta Rosji, które zostały objęte sankcjami gospodarczymi Zachodu.
Warta ponad 3 mld dolarów inwestycja to spory wydatek dla i tak nadwyrężonego budżetu Rosji. W tej chwili przeznaczenie środków na realizację projektu, zdaniem analityków, to działanie szczególnie trudne, ponieważ w budżecie Kremla brakuje pieniędzy w związku z bardzo niskimi na całym świecie cenami ropy naftowej.
Niedawno minister transportu Rosji Maksim Sokołow zapewniał, że kolejowo – drogowy most powstanie do grudnia 2018 roku i że jego koszt wyniesie około 3 mld dolarów. Analitycy uważają jednak, że koszty inwestycji znacznie przekroczą zaplanowany budżet.
To już kolejne podejście do realizacji tej inwestycji. Pierwszą przeprawę przez Cieśninę Kerczeńską zbudowano w 1944 roku. Most po kilku miesiącach funkcjonowania został jednak zniszczony przez krę. Temat odżył zaraz po tym, gdy Ukraina rozpoczęła politykę zwrotu w kierunku Unii Europejskiej, a ostateczna decyzja o budowie zapadła po aneksji Krymu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.