Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. kredytu w wysokości 250 mln euro na modernizację 171 km linii kolejowej Warszawa – Lublin na międzynarodowym korytarzu TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie oraz rewitalizację 51 km linii objazdowej Łuków – Lublin, z której skorzystają przewoźnicy towarowi i pasażerscy.
Dzięki oferowanym przez EBI konkurencyjnym warunkom finansowania, PLK będzie mogła skorzystać z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu. – Nasza współpraca z EBI pokazuje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, jako wiarygodnego partnera biznesowego. Kredyt EBI wspiera największy w historii program inwestycyjny na kolei. Aby poprawić stan infrastruktury i wzmocnić pozycję kolei w systemie transportowym kraju, PLK korzysta ze wszystkich dostępnych źródeł finansowania inwestycji. – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zdaniem wiceprezesa EBI László Baranyay, odpowiedzialnego za działalność Banku na terenie krajów Europy Środkowej, pożyczka EBI poprawi jakość połączeń kolejowych wzdłuż strategicznego korytarza (TEN-T), przy zachowaniu pozytywnego wpływu na środowisko, poprawę bezpieczeństwa, przepustowości i szybkości. Modernizacja połączeń kolejowych będzie również miała pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy Polski, uważa wiceprezes.
Projekt Warszawa – Lublin, to kolejne przedsięwzięcie współfinansowane ze środków krajowych i unijnych, efekt współpracy między EBI a PLK. Dotychczas Bank udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. 15 kredytów o łącznej wartości ok. 2,3 miliarda euro.
Ogromny przetarg na modernizację linii nr 7 został ogłoszony
jeszcze w ubiegłym roku. W lutym ministerstwo i PLK zapowiedziały
podział kontraktu na mniejsze zadania, ale to trudne do przeprowadzenia po ogłoszeniu przetargu i wciąż nie podjęto w tej sprawie ostatecznych ustaleń. Branża automatyki
zwraca natomiast uwagę na uwarunkowania tej części inwestycji.