Trwa modernizacja 16 obiektów inżynieryjnych na Centralnej Magistrali Kolejowej, na odcinku Biała Rawska – Strzałki, która pozwoli zwiększyć prędkość pociągów do 200 km/h. Koszt tej inwestycji to ponad 29 mln zł. To część prac, których efektem od grudnia 2017 r. będzie szybsza podróż z Warszawy m.in. do Wrocławia, Katowic i Krakowa.
Niedawno ogłoszono przetarg na przebudowę stacji Olszamowice, o czym informowaliśmy
TUTAJ. PLK prowadzą także prace na 14 km odcinku Biała Rawska – Strzałki, gdzie przebudowują i dostosowują do prędkości 200 km/h 16 obiektów inżynieryjnych: 2 mosty, 6 wiaduktów i 8 przepustów kolejowych. Dopuszczalna prędkość pociągów na tym odcinku zwiększy się ze 160 km/h do 200 km/h.
Rozpoczęte w marcu prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem. Roboty toczą się już na 13 obiektach. Modernizacja mostów kolejowych: nad rzeką Białką w okolicach miejscowości Porady Górne oraz nad rzeką Rylką w okolicach miejscowości Zuski obejmuje kompleksową przebudowę tych obiektów. Stare obiekty pod jednym torem zostały już rozebrane. Wykonano nowe fundamenty, trwa zbrojenie i betonowanie podpór. Następnie zamontowane zostaną przęsła i przygotowane tory. Analogiczny zakres prac zostanie przeprowadzony dla obiektów pod drugim torem.
Podobnie przeprowadzone będą roboty na pozostałych obiektach m.in. wiaduktach kolejowych w okolicach miejscowości Porady Górne nad drogą łączącą Rosławice i Białą Rawską, na drodze łączącej Sańbórz ze Strzałkami oraz na wiadukcie kolejowym, łączącym Zuski z drogą wojewódzką nr 707. Dzięki modernizacji podpór wszystkie obiekty uzyskają też większą nośność.
Prace na odcinku Biała Rawska – Strzałki finansowane są ze środków krajowych. Zakończenie modernizacji obiektów zaplanowano do końca bieżącego roku. Koszt inwestycji to ponad 29 mln zł netto. Prace przy 16 wiaduktach oraz m.in. roboty na stacji Biała Rawska, Szeligi i zmiany związane z systemem sterowania ruchem pociągów, pozwolą od grudnia 2017 r. skrócić o kolejne kilka minut podróż z Warszawy do Krakowa, Katowic, Wrocławia.
Od grudnia 2014 r. CMK zapewnia krótką podróż ze stolicy m.in. do: Krakowa (2h 19 min), Katowic (2h 21 min), Wrocławia (3h 41 min). Centralna Magistrala Kolejowa, czyli linia kolejowa nr 4 ma długość 224 km. Rozpoczyna się w Grodzisku Mazowieckim, a kończy w Zawierciu, łącząc Warszawę z Krakowem oraz Katowicami. Przebiega przez województwa mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie i śląskie. Trasa zapewnia najszybsze połączenie stolicy z Krakowem, Katowicami, Opolem i Wrocławiem.