Grupa PKP Cargo wypracowała 156 mln zł zysku netto w pierwszym półroczu 2015 roku. Przychody wyniosły 2,1 mld zł. Przewoźnik zapewnia, że widzi pozytywne efekty przejęcia spółki AWT.
W porównaniu z ubiegłym rokiem, w niewielkim stopniu zmniejszyła się skala działalności PKP Cargo. Zarówno przychody, jak i koszty operacyjne spadły o ok. 2 procent. Jednak mimo, że spadek przychodów operacyjnych był o 6 mln zł większy, niż spadek kosztów, zysk netto udało się poprawić aż o 28 mln zł (22 proc.), do poziomu 156 mln zł. Wyjaśnienie tej sytuacji można znaleźć w portalu Monitor.
W Punktach Utrzymania Taboru należących do Grupy PKP Cargo naprawiane są wagony AWT, a w Czechach dokonywane będą przeglądy lokomotyw wykonujących pracę na terytorium południowych sąsiadów Polski. W pierwszym półroczu 2015 roku spółce udało się obniżyć o 6 proc. koszt dostępu do infrastruktury (do 22,4 zł za 1 tys. km), m.in. dzięki konsekwentnemu uruchamianiu składów o większej masie całkowitej. Wzrosły też wskaźniki średniego tonażu pociągu brutto na lokomotywę pracującą oraz czas pracy lokomotyw w dobie.
– Lepsze wykorzystanie zasobów to nie tylko konkretne oszczędności, ale też przygotowanie do szczytu przewozowego w warunkach intensywnych modernizacji na polskich liniach kolejowych – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych. – Cieszę się, że integracja z AWT w zakresie wspólnego zarządzania taborem, wzajemnych napraw i przeglądów oraz optymalizacji procesu przewozowego przebiega zgodnie z naszymi planami – dodaje Wojciech Derda.
Akwizycje nie ograniczają inwestycji ani wypłaty dywidendy
W pierwszym półroczu PKP Cargo zrealizowało inwestycje w wysokości 231 mln zł (głównie modernizacje taboru) oraz uiściło jednorazowe płatności za udziały AWT oraz program dobrowolnych odejść. Zabezpieczeniem dalszego procesu inwestycyjnego, w tym potencjalnych akwizycji, są niewykorzystane linie kredytowe w Europejskim Banku Inwestycyjnym i Banku Gospodarstwa Krajowego oraz dalsza możliwość pozyskania taniego, długoterminowego finansowania.
– Intensywnie pracujemy nad optymalizacją kosztową, dbając jednocześnie o zabezpieczenie środków niezbędnych do dalszego rozwoju PKP Cargo. Zarówno obecna sytuacja finansowa, jak i plany zarządu nie powodują konieczności zmiany dotychczasowej polityki dywidendowej – mówi Łukasz Hadyś, członek zarządu ds. finansowych.
Po przejęciu AWT zidentyfikowany i potwierdzony przez biegłego rewidenta został zysk z okazyjnego nabycia. Wartość spółki AWT po przejęciu okazała się wyższa od szacunków sporządzonych przed transakcją. Czeski przewoźnik jest warty 704 mln zł, a dzięki wynegocjowanej cenie Grupa PKP Cargo uzyskała na jego zakupie 140 mln zł. Jednocześnie AWT już kontrybuuje do wyniku Grupy PKP Cargo.
– Zakup czeskiego przewoźnika to także perspektywa wypłaty przez niego dywidendy na rzecz PKP Cargo oraz istotnej poprawy wyniku EBITDA Grupy Kapitałowej – dodaje Łukasz Hadyś.
Lepsze wyniki przewozowe
W pierwszym półroczu Grupa PKP Cargo poprawiła wyniki przewozowe, pomimo trudnego rynku. W ujęciu rocznym, przewieziona masa wzrosła o 2 proc., a praca przewozowa o 0,3 proc. Silnie wzrosły przewozy zagraniczne. W pierwszym półroczu PKP Cargo przewiozło poza krajem blisko 2,9 mln ton towarów (wzrost o 136 proc. rdr), wykonując 380 mln tkm (wzrost o 88 proc. rdr). Jednocześnie na podobnym poziomie do ubiegłego roku utrzymano przewozy w kraju. Liczone masą, wyniosły one 49,3 mln ton (spadek o 1 proc. rdr), a pracą przewozową 13,38 mld tkm (spadek o 1 proc. rdr). Udział Grupy PKP Cargo w rynku przewozów towarowych w Polsce wyniósł na koniec czerwca 56,1 proc. w ujęciu pracy przewozowej, czyli utrzymał się na niezmienionym poziomie.
W drugim kwartale 2015 roku odnotowano wyraźną poprawę w przewozach węgla, mającego największy udział w towarowych przewozach kolejowych. W tym okresie PKP Cargo zanotowało wzrost o 17 proc. w ujęciu rocznym w zakresie pracy przewozowej. W całym pierwszym półroczu oznacza to wzrost o 11 proc. (5,6 mld tkm) w porównaniu do poprzedniego roku. Przyczyną ożywienia w przewozach węgla był wzrost krajowego popytu.
Przewoźnicy kolejowi nadal czekają na rozpoczęcie prac infrastrukturalnych w Polsce. Opóźnienia w rozpoczęciu budowy nowych odcinków dróg (m.in. A1, S5, S6 i S7) przełożyły się na spadki przewozów kruszyw i materiałów budowlanych. W pierwszy półroczu PKP Cargo odnotowało spadek przewozów w tej kategorii o 12 proc. rdr, do 2,4 mld tkm. Dzięki koniunkturze w przemyśle, drugi kwartał był bardzo dobry dla PKP Cargo pod względem przewozów metali i rud. Wzrosły one w tym okresie o 13 proc. rdr, równoważąc efekt słabszego pierwszego kwartału. W całym pierwszym półroczu przewozy w kategorii „metale i rudy” utrzymały się na takim samym poziomie, jak rok wcześniej (1,8 mld tkm).
Spadek przeładunków kontenerów w polskich portach w drugim kwartale (-24 proc. rdr), rosyjskie embargo oraz mniejszy popyt na samochody i części samochodowe na Wschodzie negatywnie wpłynęły na dynamikę przewozów intermodalnych. W okresie od kwietnia do czerwca przewozy PKP Cargo w tym segmencie spadły o 7 proc. rdr, co w całym pierwszym półroczu oznacza powtórzenie wyniku z poprzedniego roku (0,9 mld tkm). PKP Cargo spodziewa się, że przewozy intermodalne wykonywane przez spółkę wzrosną w najbliższej przyszłości, zwłaszcza po uzyskaniu dostępu do świetnie zlokalizowanego terminalu w Ostawie Paskov, rozbudowie terminalu w Poznaniu Franowie oraz zlikwidowaniu wąskich gardeł na infrastrukturze doprowadzającej do polskich portów.
– Wyniki przewozowe po pierwszym półroczu pokazują, że konsekwentnie realizowana strategia sprzedażowa przynosi oczekiwane efekty. Pomimo bardzo wymagającego rynku, PKP Cargo odnotowuje wzrost przewozów – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych. – Jednocześnie warto zwrócić uwagę na przewozy zagraniczne. Ich dynamiczny wzrost zmniejsza naszą zależność od rynku krajowego. To pokazuje, że akwizycja AWT była właściwym krokiem i już teraz widać dobre efekty tej inwestycji – dodaje Jacek Neska.
Rozwój za granicą
Wobec stagnacji na krajowym rynku, PKP Cargo aktywnie rozwija działalność przewozową poza Polską. W pierwszym półroczu przewozy spółki za granicą wzrosły o 136 proc. w ujęciu rocznym – do blisko 3 mln ton. Pociągi PKP Cargo jeżdżą m.in. do portów Morza Północnego, Holandii, Niemiec, Austrii i Węgier oraz do Czech i na Słowację.
Rozwój PKP Cargo na rynkach zagranicznych jest wspierany przez akwizycję AWT. Transakcja sfinalizowana w maju 2015 roku istotnie przekłada się też na wynik finansowy spółki, przynosząc PKP Cargo potwierdzony przez biegłych rewidentów zysk na okazyjnym nabyciu w wysokości ok. 140 mln zł. Oznacza to, że PKP Cargo kupiło AWT za cenę niższą, niż wskazywałaby na to wycena aktywów przejętej spółki.
Analizę wyników finansowych PKP Cargo znajdziesz na portalu Monitor
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.